David Hellenius samt Gunilla och Tommy Ivarsson när den insamlade summan avslöjades. Foto: LisaLisa

Stjärnspäckade Jontefondsgalan inbringade över 2,7 miljoner kronor

I söndags arrangerades Jontefondsgalan för tredje året i rad – landets enda gala som uppmärksammar organdonation. Insamlingsgalan, ägde rum i Göteborg på Quality Hotel 11 och Eriksbergshallen under ledning av Renée Nyberg. Genom bland annat auktioner och Swish-bidrag lyckades kvällen resultera i rekordsumman på drygt 2,7 miljoner kronor till Jontefonden – en miljon kronor mer än under fjolårets gala.

Under söndagskvällen arrangerades Jontefondsgalan för tredje året i rad. Totalt samlades det in hela 2 750 946 kronor till förmån för Jontefonden. Det är en rekordsumma och slår fjolårets galainsamling med en miljon kronor. Kvällens insamlade medel kommer att användas till att uppfylla önskningar från familjer vars barn väntar på eller har genomfört en organtransplantation, och därmed skapa glädje och guldkant på en svår tillvaro.

– Vi är oerhört tacksamma! Det är ett bevis på att organdonationsfrågan får allt större uppmärksamhet, att fler väljer att engagera sig och förstår hur viktig frågan faktiskt är, säger Gunilla Ivarsson, generalsekreterare på Jontefonden.

Under kvällen uppträdde bland andra Jessica Andersson, Uno Svenningson, Nanne Grönvall, Mojje, och Jennifer Brown. Under kvällen auktionerades det ut upplevelser och föremål som gäster kunde buda på. De auktionsföremål som stod för de högsta buden var bland annat exklusiva resor till Maldiverna samt tavlor och konstverk av flera kända konstnärer.

Jontefonden är en stiftelse för barn & ungdomar som väntar på eller har genomfört en organtransplantation och deras syskon. Stiftelsens mål är att öka livskvaliteten, skapa glädje och sätta guldkant på en annars svår situation. Fonden har fått sitt namn efter Jonathan Ivarsson som till följd av lungfibros behövde en lungtransplantation. Läs mer eller ansök om medel på http://www.jontefonden.se/