Affärsjuridikens osynliga nyckelroll i klimatomställningen

I dag släpps rapporten Affärsjuristerna och klimatet och den illustrerar svenska advokatbyråers betydelse för näringslivets klimatomställning. Samtidigt visar den att det fortfarande finns mycket kvar att göra för att öka medvetenheten om affärsjuridikens centrala roll i omställningen. Rapporten är framtagen av Climate Change Counsel i samarbete med JP Infonet.

Rapporten baseras på en studie där Sveriges största advokatbyråer beskriver hur de möter klimatomställningen i det dagliga klientarbetet. Hälften av de tillfrågade juristerna säger att de arbetar med klimatrelaterade frågor, till exempel i ärenden som berör förnybar energi, rådgivning om grön finansiering, hållbarhetsrapportering, utsläppskrav eller klimatrelaterade risker.

Samtidigt är det många som inte ser något samband mellan affärsjuridiken och näringslivets klimatomställning. En minoritet av juristerna i studien ser i stället klimat och hållbarhet som politiska eller moraliska frågor, utan koppling till det affärsjuridiska arbetet.

– Med lagstadgade klimatmål, EU-förordningar om hållbarhetsrapportering och allt strängare utsläppskrav får affärsjurister en allt viktigare roll i klimatomställningen, konstaterar Annette Magnusson, en av rapportens författare och tidigare generalsekreterare på Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Hon fortsätter:

– Studien visar samtidigt att många affärsjurister inte kopplar sitt eget arbete till klimatomställningen. Vi hoppas att rapporten, genom att belysa frågan, kommer att sätta i gång en debatt inom advokatbranschen.

Internationellt finns flera exempel på hur jurister uppmuntras till att inkludera klimatperspektivet i klientarbetet. I Storbritannien släppte nyligen UK Law Society riktlinjer för advokaternas roll och ansvar med anledning av klimatomställningen. I USA publiceras regelbundet rapporter som betygsätter advokatbyråerna utifrån det klimatavtryck som deras klientuppdrag resulterar i. Globalt har även antalet klimatrelaterade rättsfall mot företag stadigt ökat.

Tre fjärdedelar av de affärsjurister som tillfrågades i den svenska studien svarade att de inte har tillräcklig kunskap om klimatomställningen och hur den påverkar företagen.

– Affärsjuridiken representerar en stor och i viss mån outnyttjad resurs för att nå klimatmålen, säger Annette Magnusson. Många affärsjurister vill göra mer, vara mer proaktiva, men upplever att de saknar kunskap och verktyg.

– Rapporten visar att många affärsjurister vill hjälpa företag att bidra till klimatomställningen och de internationella exemplen indikerar också att det finns ett stort affärsvärde för byråerna att förvalta. För att stärka affärsjuristernas potential att främja klimat- och hållbarhetsfrågor kommer vi att öka utbudet ännu mer inom det här området med både webbaserade tjänster och kurser, säger Kajsa Palmberg, affärs- och marknadschef på JP Infonet.

Rapporten Affärsjuristerna och klimatet är första delen av ett samarbete mellan Climate Change Counsel och JP Infonet.

Climate Change Counsel är en tankesmedja som startades år 2021 av tre jurister med erfarenhet från advokatbyråer i Sverige, USA och Asien. De arbetar i dag globalt med att lyfta och driva klimatperspektivet inom affärsjuridiken, och på andra sätt stärka juristernas roll i samhällets och näringslivets klimatomställning.

JP Infonet är ett informations- och kunskapsföretag med lång erfarenhet av att möta advokaters och juristers behov av information, effektiva beslutsstöd och rättsdatabaser. Företaget startades år 2000 och har i dag omkring hundra medarbetare, där majoriteten är jurister, med kontor på fyra olika orter i Sverige.

För mer information, kontakta gärna:

Anja Ipp, medgrundare, Climate Change Counsel, 070-090 48 42,  anja@climatechangecounsel.com

Kajsa Palmberg, affärs- och marknadschef, JP Infonet, 08-120 99 041, kajsa.palmberg@jpinfonet.se