Den 4 februari kommer JP Infonets konferens barnkonventionsdagen tillbaka

Barnkonventionsdagen tillbaka i februari

Barnkonventionen firar snart ett år som svensk lag. Hur har året utvecklats för barn som rättighetsbärare och rättssubjekt? Har barnsynen förändrats? Och vilka är de svåraste hindren? Den 4 februari bjuder JP Infonet in till en konferens där du möter den främsta juridiska expertisen inom barnrättsområdet.

I februari är det återigen dags att sätta barnrättsfrågorna i fokus, nu när vi börjar se intressanta förändringar i tillämpningen av barnkonventionen. Under konferensen Barnkonventionsdagen ställer JP Infonet framförallt frågan HUR. Hur påverkas tangerande lagar av att barnkonventionen blivit lag? Hur arbetar myndigheter, domstolar, kommunerna och regionerna, skolan, socialtjänsten, privat och ideell sektor? Och vad kan vi lära oss av dem i framkant?

– Barnkonventionsdagen kommer att ge dig klarhet i hur du kan jobba konkret med barnets bästa och barns delaktighet, oavsett vilken bransch du kommer från. Du får också träffa de viktigaste beslutsfattarna och diskutera vad som saknas idag och hur vi skärper barnrätten ytterligare, säger Helena Reinius, projektledare på JP Infonet.

På konferensen möter du regeringens utredare, vår ansvariga minister i barnrätt, hovrättspresidenten, barnrättsjurister, barnombudsmannen och professorerna i barnrätt som förmedlar bland annat nyheter i domar, nya riktlinjer och rutiner. Men också chefer, generalsekreterare, rådmän, rektorer, socialchefer och handläggare – och barn och unga som engagerat sig extra och jobbat med barnrätt under året som gått.

Konferensen är ett samarbete mellan fackförbundet Vision och JP Infonet.