Annika Wallenskog, Lena Micko, Natalie Glotz, Jessica Deinoff, Simon Jernelöv och Laura Gashi.

Civilminister Lena Micko och SKR:s chefekonom Annika Wallenskog inleder Kommunjuridikens dag

Kommunerna står inför stora utmaningar både finansiellt och kompetensmässigt kommande år och viktigt blir att ställa om så att invånarna själva gör en större del av jobbet. Det menar SKR:s chefsekonom Annika Wallenskog som den 5 maj talar på Kommunjuridikens dag. Bland talarna finns även civilminister Lena Micko och de juridiska experterna Simon Jernelöv och Natalie Glotz från JP Infonet.

På Kommunjuridiskens dag lyfter JP Infonet de viktigaste juridiska nyheterna och bestämmelserna som påverkar kommunernas verksamhet. Inleder dagen gör Lena Micko tillsammans Annika Wallenskog med ett samtal kring kommunledningens aktuella utmaningar ur ett politiskt, ekonomiskt och juridiskt perspektiv.

– Jag ser det som viktigt att kommuner och regioner nu ställer om sättet att arbeta på så att man låter invånarna göra en större del av jobbet själva och att förenkla rutiner och administration i syfte att lägga mer tid på kärnuppdraget och mindre tid på det som är runtomkring. Skälet är att vi kommande år kommer att ha en stor utmaning om vi ska klara både ekonomi och kompetensförsörjning, säger Annika.

Simon Jernelöv och Natalie Glotz ger sedan en juridisk fördjupning inom frågor som rör offentlighet och sekretess. Simon fokuserar på hanteringen av allmänna handlingar samt råd för den ökande mängden handlingar. Och Natalie lyfter nyheter inom sekretesslagstiftningen samt hur de nya bestämmelserna bör tillämpas.

– Sekretesslagstiftningen är snårig och uppfattas ofta som ett hinder. Men nyheterna inom rättsområdet kommer också innebära en del lättnader i myndighetssamverkan, säger Natalie.