Jämställdhetsministern och barnombudsmannen bland talarna på Barnkonventionsdagen

Ett år har snart gått sedan barnkonventionen blev svensk lag. Mer förändringar inom rättsväsendet måste dock till för att barn ska ses som rättighetsbärare, menar barnombudsmannen Elisabeth Dahlin. Den 4 februari 2021 talar Elisabeth tillsammans med flera andra talare, däribland jämställdhetsminister Åsa Lindhagen, på konferensen Barnkonventionsdagen som JP Infonet anordnar.

När JP Infonet sätter barnrättsfrågorna i fokus på konferensen nästa år är det ledande begreppet ”hur”. Elisabeth Dahlin kommer därför prata om vad mer som behövs för att stärka barns rättigheter i praktiken. Barnombudsmannen anser att förändringar som leder till ett perspektivskifte och en normförändring gällande synen på barn måste till för att barnkonventionen ska få reellt genomslag.

Åsa Lindhagen, jämställdhetsminister med ansvar för barnrättsfrågor, deltar också och hon kommer berätta mer om vad regeringen gör för att skärpa barnrättsperspektivet.

Även huvudsekreterare från Barnkonventionsutredningen, Charlotte Palmstierna, deltar på konferensen. Charlotte lyfter fram att HD-avgörandet från hösten som tydliggjorde att artikel 3 är att betrakta som direkt tillämplig varit extra viktigt under barnkonventionens första år som lag. På Barnkonventionsdagen kommer hon berätta om hur svensk lagstiftning och praxis överensstämmer med barnkonventionen.

Konferensen är ett samarbete mellan fackförbundet Vision och JP Infonet.