JP Infonet delar ut nyinstiftat barnrättspris

För första gången delar JP Infonet ut priset Årets barnrättsprojekt under konferensen Barnkonventionsdagen som går av stapeln den 7 februari. Med priset vill företaget premiera en verksamhet som på ett utmärkande sätt arbetat främjande, förebyggande eller med tidiga insatser för barns och ungas rättigheter.

– En av framgångsfaktorerna för ett samhälle där barns och ungas rättigheter tillgodoses är proaktiva och tidiga insatser. Det finns ett enormt engagemang och kunskap hos professionen och många initiativ och exempel på metoder och tidiga insatser som fungerar väl, men tyvärr är det vi läser om oftast när något går fel eller är illa. Med det här priset vill vi sätta ljus på goda exempel som finns ute i verksamheterna och bidra till att sprida informationen till fler verksamheter, säger Kajsa Palmberg, affärs- och marknadschef på JP Infonet.

Priset kommer att delas ut till en verksamhet som har genomfört ett projekt som har bidragit med särskilt värde och utveckling i det proaktiva barnrättsarbetet. I juryn sitter bland annat Barnombudsmannen som också är prisutdelare.

Förhoppningen är att den vinnande verksamhetens projekt kan fungera som inspiration för arbetet i andra verksamheter. Att de kan dra nytta av varandra och framgångsrikt jobba framåt.

– Hos JP Infonet är engagemanget för barnrättsfrågor stort. Det nyinstiftade priset och Barnkonventionsdagen tillsammans med guider och vägledande dokument i JP Socialnet är bara några exempel på vad vi gör för att bidra till kompetenshöjning och juridisk vägledning i arbetet med dessa viktiga frågor, berättar Kajsa Palmberg. Hon fortsätter: Vi vill göra allt vi kan inom ramen för vår verksamhet och använda våra plattformar för att bidra i samhällsviktiga frågor, där vi kan göra skillnad på riktigt.

Årets upplaga av Barnkonventionsdagen gästas av några av barnrättens viktigaste nyckelpersoner såsom Barnrättsministern, Justitieombudsmannen och Barnombudsmannen. Under dagen kommer deltagarna att få konkreta råd om hur barnkonventionen får relevans i det dagliga arbetet så att de kan göra skillnad, bespara barn och unga mycket lidande och minska stora kostnader för samhället.

– Utifrån den senaste forskningen om vikten av det förebyggande arbetet och de problem som FN:s barnrättskommitté nyligen pekat ut som behöver lösas i Sverige, lyfter vi tillsammans med barnrättens viktigaste nyckelpersoner det som främst främjar barn och unga med fokus på tidiga insatser. Om man inte redan har anmält sig till konferensen den 7 februari vill jag verkligen uppmuntra till att göra det. Det är med samlade krafter vi skapar störst effekt, avslutar Kajsa Palmberg.