Mats Finnberg, affärsstrateg och produktutvecklare på JP Infonet, och Jon Kihlman, advokat, jur. dr. och författare av kommentaren till avtalslagen.

Kommentarer till avtalslagen lanseras i JP Juridiskt bibliotek

Nu släpper JP Infonet en helt ny lagkommentar till avtalslagen skriven av advokat och jur. dr. Jon Kihlman. Kommentaren publiceras i tjänsten JP Juridiskt bibliotek, där användaren sedan tidigare hittar lagkommentarer inom bland annat processrätt, IT-rätt och upphandlingsrätt.

Avtalslagen har i mer än 100 år varit en central del av den svenska civilrätten. Trots sin ålder fungerar den anmärkningsvärt väl även i dagens samhälle. Det beror inte minst på att den är i det närmaste helt befriad från formella krav och att nya kommunikationsformer, såsom e-post och sms, därför inte vållar några egentliga problem.

I kommentaren behandlas ingående avtalslagens bestämmelser i huvudsak paragrafvis. Den vänder sig till dig som möter juridiken i din vardag och ger både en snabb överblick och stöd i rättsutredningar. Förutom kommentarerna finns alltid relevanta förarbeten, vägledande praxis och angränsande lagstiftning länkat i lagtexten.

– När jag skrivit kommentaren har det blivit tydligt att hela avtalslagen är skriven baklänges. Jag har tidigare trott att i vissa delar kommer principen till uttryck genom ett motsatsförhållande. Exempelvis formfrihet där det i § 1 tredje stycket står att det ibland finns formkrav, och då ska man dra slutsatsen att i övrigt finns det inte det. Men det här är en genomgående teknik som man använder genom hela avtalslagen, vilket är spännande, berättar Jon.

JP Juridiskt bibliotek, där lagkommentaren till avtalslagen nu finns, är en av JP Infonets senaste satsningar och är idag en omfattande juridisk informationstjänst av offentligt tryck, lagkommentarer och analyser skrivna av välkända författare samt tidskriften Svensk juristtidning.

– Jag är väldigt glad över att vara en del av satsningen som JP Infonet gör och det tror jag att både författare och användare också är. Juristmarknaden är i stort behov av fler utgivare av lagkommentarer och juridiska databastjänster. Vi har under ett års tid rekryterat författare att skriva rättsfallsanalyser och lagkommentarer för praktiserande jurister. Analyserna publicerar vi löpande i JP Juridiskt bibliotek sedan mars och nu kommer den första lagkommentaren inom förmögenhetsrätten, berättar Mats Finnberg, affärsstrateg och produktutvecklare på JP Infonet.