Kommentarer till föräldrabalken hos JP Infonet

Kommentarer till föräldrabalken hos JP Infonet

JP Infonet har publicerat en lagkommentar till föräldrabalken skriven av förbundsjuristen Kalle Larsson och kanslirådet Linnéa Brossner. Kommentaren finns publicerad i JP Socialnet, JP Familjenet och JP Juridiskt bibliotek.

- Det roligaste har varit att försöka skapa lagkommentarer som är både djupa och samtidigt praktiskt inriktade. Jag har försökt att tänka mig in i en praktikers perspektiv med både olika förklaringar och resonemang, berättar Kalle Larsson.

Föräldrabalken (1949:381), FB, bestämmer det rättsliga förhållandet mellan barn och föräldrar. Framför allt handlar föräldrabalken om barnets rättigheter och de skyldigheter som föräldrar har gentemot sina barn. I lagen regleras bland annat frågor om faderskap, adoption, vårdnad, umgänge och underhållsskyldighet. Det finns även regler om god man och förvaltare.

Kommentaren behandlar ingående föräldrabalkens bestämmelser i huvudsak paragrafvis. Den vänder sig till dig som möter juridiken i din vardag och ger både en snabb överblick och stöd i rättsutredningar. Förutom kommentarerna finns alltid relevanta förarbeten, vägledande praxis och angränsande lagstiftning länkat i lagtexten.

- En insikt som har kommit av att skriva lagkommentarer till föräldrabalken är hur gamla många av reglerna är. Föräldrabalken trädde i kraft 1950, men flera av reglerna har ett äldre ursprung än så. Ett exempel är den föräldraskapsrättsliga regleringen som i mångt och mycket fortfarande bygger på de första renodlade reglerna om föräldraskap som infördes för mer än ett århundrade sedan, förklarar Linnéa Brossner.

JP Juridiskt bibliotek, där lagkommentaren till föräldrabalken finns, är en av JP Infonets senaste satsningar. Det är en omfattande juridisk informationstjänst som innehåller offentligt tryck, lagkommentarer och analyser skrivna av välkända författare samt tidskriften Svensk Juristtidning.

Lagkommentaren finns också i JP Socialnet som är en informationstjänst vilken majoriteten av Sveriges socialtjänster använder i någon omfattning. Den finns även i JP Familjenet som är en informationstjänst inriktad på familjerätt.