Karin Forsman och Björn Spejare, redaktörer för den nya informationstjänsten JP Säkerhetsnet.

Ny webbtjänst för dig som arbetar med säkerhetsfrågor

JP Säkerhetsnet är en helt ny webbtjänst från JP Infonet för alla som arbetar med ordnings- och säkerhetsfrågor. Tjänsten är ett smidigt sätt att hålla sig uppdaterad när det kommer till ny lagstiftning eller domar som förändrar rättsläget.

Nu lanserar JP Infonet en ny informationstjänst som samlar all juridisk information om säkerhetsfrågor på en och samma plats. JP Säkerhetsnet ger vägledning och stöd i frågor som sträcker sig från ordning och räddningstjänst till krisberedskap och informationssäkerhet samt brott mot tjänstemän och politiker.

– Ordning och säkerhet är områden som har växt de senaste åren och bara fortsätter att växa, även inom lagstiftningsområdet. Det finns därför anledning att ta ett helhetsgrepp om frågan, säger Karin Forsman, jurist och redaktör för JP Säkerhetsnet.

I tjänsten finns relevanta domar och beslut, författningar och förarbeten, myndighetsföreskrifter och rapporter samt en omvärldsbevakning där redaktionen följer vad som händer hos bland annat myndigheter, regering och riksdag.

– Om du jobbar med säkerhetsfrågor kommer du att få tillgång till den information som krävs för att du ska kunna fatta beslut som uppfyller lagens alla krav, berättar Björn Spejare, jurist och redaktör för JP Säkerhetsnet.

JP Säkerhetsnet innehåller även analyser av det aktuella rättsläget och utredningar i relevanta rättsfrågor samt lagkommentarer till säkerhetsskyddslagen. Dessa är skrivna av bland andra Håkan Sandesjö, f.d. generaldirektör vid Utlänningsnämnden samt t.f. Konsumentombudsman och Diskrimineringsombudsman, och Ulf Yngvesson, Chefsjurist på Strålsäkerhetsmyndigheten.