Utökad bevakning inom marknads- och immaterialrätten

Utökad bevakning inom marknads- och immaterialrätten

JP Marknads- och immaterialnet är JP Infonets senaste informationstjänst för dig som behöver hålla dig à jour inom rättsområdet. Den digitala tjänsten erbjuder en komplett bevakning av juridiskt grundmaterial tillsammans med omfattande omvärldsbevakning och djuplodande analyser av erfarna jurister.

De tidigare tjänsterna JP Marknadsnet med MarLaw och JP Immaterialnet slås nu samman till JP Marknads- och immaterialnet. Tjänsten samlar därmed allt du som bolagsjurist, kommunikationschef, marknadsansvarig, patentombud eller student behöver hålla koll på inom marknads- och immaterialrätten.

– Tjänsten underlättar det dagliga arbetet. Den information som publiceras i tjänsten sammanfattas varje vecka i ett nyhetsbrev som skickas ut till alla användare. Du kan dessutom skapa dina egna rättsutredningar direkt i tjänsten, berättar Karin Forsman, jurist och redaktör för JP Marknads- och immaterialnet.

I tjänsten får du tillgång till omfattande juridiskt grundmaterial i form av relevanta lagar och regler, förarbeten, domar och beslut samt vägledande dokument. Omvärldsbevakningen görs av JP Infonets jurister som följer vad som händer hos bland annat myndigheter, regering och riksdag.

– Rättsfallssammanställningarna är fantastiska i JP Marknads- och immaterialnet. Det gör att det går snabbt att hitta fall som jag annars skulle behöva gräva efter och då inte ens veta vad jag letar efter. Rättsfall kommer alltid vara juristens bästa sätt att hålla sig uppdaterad, både om rättsutvecklingen i sig och om hur folk faktiskt agerar i olika situationer, säger Christina Wainikka, policyexpert på Svenskt Näringsliv och expert för tjänsten.

JP Marknads- och immaterialnet ger dig även vägledning och stöd i form av analyser av det aktuella rättsläget och svarar på frågor som rör exempelvis vilseledande marknadsföring och intrång i immateriella rättigheter.

– Tillsammans med JP Infonet kunde vi utveckla den tjänst som vi själva saknade på marknaden. Idag används tjänsten bland annat som kurslitteratur och praktisk handbok för både jurister och andra som jobbar med kommunikation, säger Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner på Advokatfirman MarLaw.