Gerd Ahlström utsedd till ny VD för Hälsohögskolan, Högskolan i Jönköping.

Oskar Hjelmstam, tfn 036-10 11 88 2006-05-19 Styrelsen för Hälsohögskolan i Jönköping har beslutat utse Gerd Ahlström till ny VD för Hälsohögskolan i Jönköping fr.o.m. den 14 augusti 2006. Gerd Ahlström är sedan 2003 professor i omvårdnadsvetenskap på Örebro universitet där hon bl.a. är föreståndare för forskarskolan ”Värde, vård och omsorg”. – Det är en enig styrelse som fattat beslutet. Även valförsamlingen och rekryteringsgruppen har varit eniga i sina beslut att föreslå Gerd Ahlström som VD, säger styrelsens ordförande K G Bartoll. Gerd Ahlström är 53 år, gift och har två vuxna barn. Hon bor i Örebro, men i och med hennes nya uppdrag letar de boende i Jönköping. Gerd Ahlström gick sin grundutbildning i Jönköping och erhöll sin sjuksköterskeexamen vid den då helt nybyggda skolan 1972. Hon disputerade 1994 med avhandlingen ”Consequences of Muscular Dystrophy: Impairment, Disability, Coping and Quality of Life”. Hon är verksam vid Hälsovetenskapliga institutionen vid Örebro universitet. Där ägnar hon sig bl.a. åt att forska kring vad man kan göra för patienter med kroniska sjukdomstillstånd som man idag inte kan bota. Hennes främsta forskningsområde har varit personer som är drabbade av muskeldystrofi. Gerd har tidigare haft en tjänst på landstinget i Örebro som forskningschef där hon byggde upp en ny enhet för praktiknära forskning, Habiliteringens forskningscentrum. – Det är mycket spännande att ges möjligheten att samarbeta med nya personer och att få använda mina tidigare erfarenheter för en fortsatt positiv utveckling av Hälsohögskolan. Jag förväntar mig att det är mycket som kommer att hända de närmaste åren för att förstärka samarbetet kring forskning och utbildning, jag vill se Hälsohögskolan som en ledande aktör. Tre ledord i dag för att lyckas riktigt bra är samverkan, profilering och konsolidering, anser Gerd Ahlström. Kommentarer lämnas av styrelsens ordförande K G Bartoll, tfn 070-652 45 46, professor Gerd Ahlström, tfn 070-221 51 13, eller kontakta informatör Oskar Hjelmstam, tfn: 036-10 11 88, e-post: hjos@hhj.hj.se

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University