JIBS får påbörja EQUIS ackrediteringsprocess

JIBS får påbörja EQUIS ackrediteringsprocess

Organisationen EFMD har beviljat JIBS att påbörja processen mot en EQUIS-ackreditering.

­– JIBS har passerat det första hindret, och det ska vi vara stolta över. Men beslutet från EFMD innebär bara att vi är bland de utvalda få som kan starta processen med EQUIS-ackreditering. Nu är när det verkliga arbetet börjar, säger professor Johan Roos, Internationella Handelshögskolans vd.

JIBS kommer nu göra en egenutvärdering, som kommer att ta ungefär ett år och därefter ska granskas av representanter för EFMD. Om granskningen faller väl ut kan JIBS ackrediteras på tre eller fem år.

JIBS kandidatprogram International Management och masterprogrammet Strategic Entrepreneurship har sedan tidigare fått EPAS-ackreditering. EPAS är EFMDs ackrediteringssystem för program inom områdena business och management med ett internationellt perspektiv.

EFMD är en internationell medlemsorganisation för handelshögskolor och företag, med uppdraget att främja och stärka spetskompetens inom ledarskapsutbildning. EQUIS - EFMD Quality Improvement System – har tagits fram för att utvärdera och ackreditera högkvalitativa internationella handelshögskolor.

– EQUIS försöker identifiera de bästa spelarna, inte godkänna så många som möjligt. Det handlar inte om att möta minimikrav utan snarare att hitta spetskompetensen, sa professor Hommel, professor i finansiell ekonomi och Senior Advisor i EFMD, vid sitt besök på JIBS i början av maj.

En EQUIS-ackreditering är en kvalitetsmärkning som kan locka fler och bättre internationella studenter och samarbetspartners. Men det innebär också möjlighet till ömsesidigt lärande, kvalitetsförbättring och framtida utveckling.