JU Solar Team ställer inte in när coronapandemin sätter stopp för en tävling, utan ställer om till en annan tävling. Här är JU Solar Teams marknadsteam, som består av (från vänster): Erika Willumsen, Sandra Sernelin Ahlsén och Sofia Östangård.

Nya mål för JU Solar Team – i Sydafrika

Coronapandemin sätter stopp för höstens solbilstävling Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) i Australien. Då byter Jönköping University Solar Team kontinent och tävling till Sasol Solar Challenge i Sydafrika, 2022.

Solbilsprojektet drivs som en kurs på Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU). Syftet är att utbilda morgondagens ingenjörer och marknadsförare, men också att öka intresset bland ungdomar att söka sig till högre utbildningar.

JU Solar Team optimerar nu sin solbil som användes i BWSC i Australien för två år sedan till Sasol Solar Challenge i Sydafrika hösten 2022.

– Solbilsprojektet på Jönköping University inspirerar och motiverar unga att läsa teknik, så det är viktigt att det fortsätter även om det sker vid en annan tävling, säger studenten Sandra Sernelin Ahlsén, som ingår i JU Solar Teams marknadsgrupp.

I Sasol Solar Challenge ska man ta sig så långt som möjligt på en 5 000 kilometer lång sträcka, istället för att som i BWSC köra från start till mål.

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Daniel Sjödahl

Kommunikatör Tekniska Högskolan 036-10 19 47
Patrik Cannmo

Utbildningschef, Tekniska Högskolan i Jönköping Utbildning, Tekniska Högskolan i Jönköping 036-10 16 54

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University