Gå direkt till innehåll
För första gången någonsin i Sverige -  universitets-EM i rodd i Jönköping den 4-7 september
För första gången någonsin i Sverige - universitets-EM i rodd i Jönköping den 4-7 september

Pressmeddelande -

Universitets-EM i rodd för första gången i Sverige med Jönköping University som en av värdarna

Den 4-7 september fylls Jönköping och campus av roddare från hela Europa. Då arrangeras universitets-EM i rodd för första gången någonsin i Sverige. Ett rekordstort antal deltagare – 550 roddare från 81 universitet och 21 olika länder – kommer till mästerskapet för att göra upp om medaljerna på Munksjön, mitt i centrala Jönköping. Målgång för loppen är vid Lillsjöplan, som ligger mellan El Gordo och Kajen 23.

Studentrodd är en sport med anor tidigt 1800-tal, då Cambridge och Oxford började sina styrkemätningar med studentrodd på Themsen. Sporten har fortfarande sitt starkaste fäste i England, men det är en sport som växer sig starkare i Sverige.

Jönköping University är ett certifierat elitidrottsvänligt universitet (EVL) och här är det föreningen Jönköping University Rowing Association (JURA) som är med och är drivande för att utveckla tävlingarna mellan olika svenska lärosäten. Ett av JURA:s långsiktiga mål har varit att tävla mot framstående rodd-universitet som Oxford, Cambridge, Hamburg och Swiss Federal Institute of Technology i Zurich – och nu blir det verklighet när tävlingen för Europas studentelit i rodd arrangeras på hemmaplan. Jönköping University och JURA har ett team med 4 roddare som vi hoppas kommer att vara med och slåss om finalplatserna.

-– Vi är mycket stolta över att få stå som värd för roddmästerskapet och att få välkomna roddare från hela Europa till Jönköping. Vi hoppas på riktigt spännande tävlingar, bra publikuppslutning och hög stämning, speciellt då tävlingarna hålls mitt i centrala Jönköping på Munksjön. Och självklart hoppas vi på stora framgångar för våra JU-roddare, säger Agneta Marell, rektor vid Jönköping University.

- Att få förtroendet att genomföra studenters Europamästerskap i rodd känns som ett stort och ärofyllt uppdrag. Arrangemanget är resultatet av ett samarbete mellan Jönköpings Roddsällskap och Jönköping University, som startade då högskolan firade 20 år som stiftelsehögskola. I år, när Jönköping University firar 25 år, arrangerar vi EM för studenter från 21 olika länder! säger Mona Sörman, studievägledare och ansvarig för elitidrottssatsningarna vid Jönköping City.

- Som EVL-lärosäte ligger det helt i linje med våra ambitioner att stå värd för ett arrangemang av den här digniteten. Att dessutom kunna erbjuda att tävlingar som avgörs mitt i stan, med Jönköping University och campus i direkt närhet till tävlingsarenan, är unikt i de här sammanhangen, menar Mona Sörman.

- Rodd är en vacker sport, som kräver både styrka och stor teknik. Nu kan vi se den på nära håll, mitt i Jönköpings vardagsrum. Jag uppmanar alla Jönköpingsbor och övriga gå man ur huse och komma och uppleva tävlingen. Se Europas bästa rodd-ungdomar göra upp i mästerskapet och passa samtidigt på att stötta våra egna, elitsatsande studenter. Låt oss ”#Catch the feeling” tillsammans och göra detta till det bästa mästerskap som någonsin genomförts, avslutar Mona Sörman.

Pressträff 7/9 - inför finalerna

Välkommen på pressträff på restaurang El Gordo, Lillsjöraden 12, Jönköping, kl. 08.30 lördagen den 7 september, en halvtimma före finalerna.Pressträffen hålls av Mats Almlöw, ordförande i Svenska Roddförbundet. Anmäl dig till pressträffen här!

För mer information om mästerskapen, vänligen kontakta:

Frågor kring mästerskapen
och tävlingarna:

Mats Almlöw, ordförande, Svenska Roddförbundet och projektansvarig –

E-post: malmlow@gmail.com

Praktiska frågor kring arrangemanget:

Mirjam Sipos, Event Coordinator –

Kommunikationsavdelningen, Jönköping University

E-post: rowing2019@eusa.eu

Bilagor:

• Course_Map
  • Tävlande roddare från Jönköping University

Fakta om EUSA (European Universities Sports Association)

European Universities Championships arrangeras av det europeiska studentidrottsförbundet, EUSA, och avgörs vartannat år. Det första mästerskapet hölls 2001 och rodd har funnits med på programmet sedan 2005. 2015 gick tävlingen i Hannover, Tyskland och 2017, Subotica, Slovenien för värdskapet och nu är det alltså dags för Jönköping. Åren emellan de olika enskilda mästerskapen genomförs EUSA Games, då samtliga sporter samlas och tävlar i ett land.

Tävlingarna håller hög internationell klass och är öppna för studerande vid eftergymnasial utbildning i åldern 17-30 år. På Universitets-EM tävlar man för sitt universitet oberoende av nationalitet, vilket betyder att det kan vara flera lag från Sverige som ställer upp. Roddarna från Jönköping University tävlar i: Herrar M1x och Herrar M2x.

Universitets-EM i rodd 2019 är ett samarbete mellan Sveriges Akademiska Idrottsförbund (SAIF), Destination Jönköping AB, Jönköpings kommun, Jönköping University, Jönköping Roddsällskap och Huskvarna Roddsällskap med stöd av Svenska Roddförbundet, Jönköping University Sport Association och Jönköping University Rowing Association (JURA).