De spelar huvudrollerna i höstens musikal De' e' det här vi kallar kärlek

De spelar huvudrollerna i höstens musikal De' e' det här vi kallar kärlek

Svensk låtskatt återupptäcks i ny musikal

Kärleken är evig, Främling, Bra vibrationer, Eloise och Diggiloo Diggiley. Det är fyra av musikalens 26 hits, av Lasse Holm, Torgny Söderberg, Ingela ”Pling” Forsman och Monica Forsberg.

Med bl.a Elisa Lindström, Magnus Skogsberg, Bruno Mitsogiannis, Robert Rydberg, Stefan Clarin och Frida Bergh i huvudrollerna.

Premiär 22 september på Nöjesteatern i Malmö.

Det kunde ha blivit en mellanakt i Mello. Men deras låtskatt har istället blivit en hel musikal. Lavinen av hits från skivstudion i Skara drog fram genom Sverige under 1980-talet. Säsong efter säsong följde svenska tv-tittare hur Lasse Holm, Torgny Söderberg, Ingela ”Pling” Forsman och Monica Forsberg abonnerade på finalbidrag i Melodifestivalen. Deras skivbolagsdirektör Bert Karlsson blev inte bara mångmiljonär utan även folklig makthavare. Och deras artister tog svenskarna till sina hjärtan: Carola, Herreys, Lena Philipson, Kikki Danielsson, Janne Lucas Persson, Arja Saijonmaa, Sofia Källgren och Arvingarna. Bland många andra. Trots den massiva framgången fanns det även tid att skriva filmmusik till Colin Nutley (Black Jack), ”Nu tar vi dom” till Håkan Södergren och ishockey-VM 1989 och ”Ciao Ciao Italia” till svenska fotbollslandslaget 1990.

I ”Musikalen De’ e’ det här vi kallar kärlek” förvaltas musiken av regissören Hans Marklund. Tillsammans med manusförfattarna Ingela ”Pling” Forsman och Monica Forsberg ska tonerna få liv på teaterscenen:

Året är 1985. Melodifestivalen är på väg utför och tappar tittare. SVT gör då en storsatsning med den största talangtävlingen någonsin. Nu är den på väg till den lilla staden Målinge. På gatorna, i hemmen och i butikerna förbereder man för den stora showhändelsen som ska sätta samhället på kartan. Mitt i förberedelserna anländer, för invånarna, flera obekanta personer och den invanda småstadslunken sätts ur spel.

Sedan millennieskiftet finns en stark trend att etablerade artister samlar sina bästa låtar i en musikal. Sverige har naturligtvis ABBA-fenomenet ”Mamma Mia”. I Danmark har Sanne Salomonsen och Kim Larsen varsin framgångsrik musikal. Queen har sedan länge ”We will rock you”, Simon & Garfunkels karriär har blivit ”The Simon & Garfunkel Story” och Tina Turners liv skildras i ”Tina”. Nu är det dags för den svenska låtskatten att bli till musikal med start i Malmö hösten 2023.

I huvudrollerna:
Elisa Lindström
spelar Bella som äger hotellet i stan
Magnus Skogsberg
spelar Alexander, känd programledare och producent
Bruno Mitsogiannis
spelar Gunnar Armani, pizzabagare
Stefan Clarin
spelar Lasse Yngrot som driver närlivsbutiken (läs efternamnet baklänges)
Robert Rydberg
spelar Vikström, teatervaktmästare
Frida Bergh
spelar Eloise Dufva, advokat

Musik Lasse Holm/Torgny Söderberg, med flera
Manus och idé Ingela ”Pling” Forsman/Monica Forsberg
Regi och koreografi Hans Marklund

”Musikalen De’ e’ det här vi kallar kärlek” produceras av Krall Entertainment och Julius Production.

Premiär 22 september på Nöjesteatern i Malmö.

Producent Emelie Löfmark 070-733 33 72. Press Magnus Stråberg 0705-16 60 90.

www.musikalenkarlek.se

Fotograf pressbilder: Markus Gårder