Glada Änkan på Nöjesteatern - Nytt premiärdatum 12 februari 2021

Glada Änkan på Nöjesteatern - Nytt premiärdatum 12 februari 2021

Med anledning av att regeringen ännu inte har tidsbestämt beslutet att förbjuda sammankomster med fler än 50 besökare får vi som arrangör informera om följande.

Vi är nödgade att flytta fram vår fina föreställning Glada Änkan på grund av situationen med Covid-19 och då de beslut som regeringen fattat inte i skrivande stund är tidsbestämda.

Glada Änkan

Nöjesteaterns Jubileumsoperett

År 2020 firas Nöjesteaterns 80 år som hus med en oförglömlig operett som spelats på världens största scener – Glada Änkan!

Glada Änkan hade premiär i december 1905 och har sedan dess förgyllt världen med sina charmiga karaktärer, sin sorglösa handling och storslagna operettfinaler.

Glada Änkan utspelar sig i 1900-talets första decennium i det glada Paris. Den unga, förtjusande och nyblivna änkan Hanna Glawari, spelad av Frida Engström, har lämnat sitt hemland och lever ett lättsamt liv med beundrare från hela världen. Baron Zeta från hemlandets ambassad har fått i uppdrag att ombesörja att den unga änkan gifter sig med en pontevedrisk herre för att säkerställa att arvet stannar i hemlandet.

Den mörke och vackre Greve Danilo Danilovitj, spelad av Thomas Järvheden, är den som anses lämplig för uppdraget – något han själv inte är lika förtjust. Danilo är en ung man som gärna spenderar nätterna på parisiska nattklubben Maxim i sällskap av nattklubbsägaren Emanuell, spelad av Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson.

För Danilo borde kärlek vara en del av ett äktenskap och han gör sitt bästa för att, istället för att själv gifta sig med Änkan Glawari, åtminstone se till så att ingen annan heller gör det. Danilo och Hanna upptäcker snart att de har något gemensamt och inte helt oproblematiskt finner de varandra i det glada Paris. Men räcker det för ett giftermål…

Fredag 12 feb 19.00

Lördag 13 feb 14.00