Det handlar om kroppen. Den enda du har.

Nu är Body Worlds Hälsa-utställningen igång!

I lördags öppnade utställningen BODY WORLDS HÄLSA i Malmö. Den handlar om dig. Om hur du ser ut där det verkligen räknas. På insidan.

BODY WORLDS
anatomiutställningar med frivilligt donerade, autentiska kroppar och organ har setts och hyllats av över 40 miljoner människor i 23 länder. I detta samarbete mellan kroppsdonatorer, anatomiexperter och besökare fungerar donatorerna – vilka lämnat juridiskt samtycke till att medverka i just BODY WORLDS – som guider och lärare på en resa mot hälsa, välbefinnande och vitalitet. BODY WORLDS HÄLSA visas på Malmömässan i Hyllie.

”Intresset för hälsa och friskvård har aldrig varit större. BODY WORLDS HÄLSA inspirerar och lämnar ingen oberörd”, säger Vd för Event in Skåne, Pehr Palm. ”Det är en fantastisk utställning och en utmärkt anledning att resa till Malmö och Skåne. Vi har stora förväntningar och många har redan visat intresse för att besöka BODY WORLDS HÄLSA.”

Utställningsproducent Julius Malmströms mål är att minst 100 000 besökare skall ta del av gästspelet:

BODY WORLDS högkvalitativa och seriösa utställningar matchar snillrikt kunskap om den fantastiska människokroppen med vår naturliga nyfikenhet på livet, döden och det som finns inom oss. Att så många människor världen över redan sett någon av utställningarna talar sitt tydliga språk. Förhandsintresset har varit enormt och det känns jätteroligt att äntligen vara igång!

Röster från några av den första veckans besökare

”Det jag gillar mest är att det här är på riktigt. Hela kroppar och organ från människor som en gång levt lär oss, nu levande, om hur våra livsval påverkar kroppen... Det är oerhört fängslande!”
Man, 45 år.

”Vad som fascinerade mig mest var fostrens utveckling. Aldrig tidigare har jag sett tillväxten på så nära håll, i 3D, från ett så tidigt skede. Det ger svindlande insikter.”
Kvinna, 28 år.

”Rökningens alla negativa effekter... Visst har man hört talas om dem tusen gånger tidigare men att få dem serverade såhär tydligt gjorde mig faktiskt stum. Aldrig mer en cigarett!”
Kvinna, 35 år.

”Hur mycket är det inte som ryms inne i kroppen? Man tänker liksom ’kött och ben’ men det hela är ju så mycket mer komplext. Det är ett under att allt funkar och att vi håller igång längre än vad de flesta maskiner gör.”
Man, 56 år.

”Alla har ju sett organen på bild och på plastdockor, men ändå blev jag överraskad. Är inte lungorna större än så? Är hjärtat så stort? Och sju meter tarm – har jag verkligen det i magen?!”
Kvinna, 44 år.

”Jag gillade när man stod framför en slags spegel och rörde sig, och så gjorde 3D-dockan i spegeln samma sak. Man såg precis vilka muskler det var man rörde inne i kroppen. Det var kul. En selfie från insidan.”
Pojke, 12 år.

”Jag kommer att minnas bilderna på familjerna i olika länder och på vad de åt och drack under en vecka. Så olika det var! En del åt bara pizza och flingor och andra åt nästan ingenting.”
Flicka, 10 år.

Om BODY WORLDS HÄLSA

• Den första BODY WORLDS-utställningen ägde rum i Japan 1995.
  • På ett värdigt, vetenskapligt och estetiskt sätt exponerar BODY WORLDS kroppar och organ från avlidna människor som blivit plastinerade. Effektfullt belysta står kropparna utplacerade i naturliga positioner för att åskådliggöra hur muskler, senor, ben och nerver samverkar. Därtill kommer en rad multimedia-upplevelser.
  • Den unika konserveringstekniken, s k plastinering, är framtagen av den tyske anatomiprofessorn Dr Gunther von Hagens. Kropparna har frivilligt donerats särskilt för ändamålet. För närvarande har programmet mer än 15 000 kroppsdonatorer i sitt register. Givarna kommer från över 33 länder, de flesta från Tyskland. Läs mer här: bodyworlds.com/en/exhibitions/original_copycat.html
  • Totalt existerar BODY WORLDS i flertalet utställningsversioner. Malmö gästas av BODY WORLDS HÄLSA (VITAL). Bland mycket annat visas hur kroppen påverkas av socker, droger och stillasittande samt vilka skador överdriven träning kan leda till. Arrangörernas förhoppning är att motivera besökaren att ta väl hand om sin kropp och hälsa.
  • BODY WORLDS är ett demokratiserande av anatomin i utbildningssyfte och ett tillfälle att lyfta viktiga frågor om t ex organdonation, beroende och rasism.
  • Utställningen på Malmömässan upptar 1 600 kvadratmeter. Butik och kafé finns i entrén.
  • Julius Production AB arrangerar BODY WORLDS HÄLSA i samarbete med Region Skåne/Event in Skåne, Malmö stad och Skånetrafiken.
  • Region Skåne möjliggör för 8 000 gymnasieelever att kostnadsfritt resa till och besöka utställningen.

Media om BODY WORLDS HÄLSA på Malmömässan

Naket och nervöst på Body Worlds – P4 Malmöhus