STRÖVTÅG I HEMBYGDEN – Mando Diao hyllar unika platser i Sverige med nytt livekoncept

Sommaren 2024 besöker Mando Diao Christinehof Slott, med sitt nya livekoncept Strövtåg i hembygden. Tanken är att skapa en återkommande tradition i Sommarsverige.

Platserna för besöken har särskilda kopplingar till bandmedlemmarna och till varje plats bjuds artister från området in – en etablerad artist och en oupptäckt talang. Varje kväll kommer att bli en unik upplevelse med spännande musikaliska möten och lokal mat och dryck mitt i den svenska naturen.

”Vi i Mando Diao kommer från flera olika platser i Sverige och vi har rest och turnerat mycket här. Det finns så många speciella platser med unika egenheter som vi gärna vill lyfta fram och hylla. Vi vill att folk ska känna stolthet för sin hembygd”, säger Björn Dixgård, sångare och gitarrist i Mando Diao.

För Carl-Johan Fogelklou, basist och en av ursprungsmedlemmarna i Mando Diao, kan man verkligen säga att Christinehof, platsen för sommarens andra evenemang, är ett strövtåg i hembygden. Platsen utstrålar både magi och känslan av hem. Som barn spenderade CJ mycket tid på sin gudfar Carl Pipers slott.

”Vi satt ofta i parken och åt blåbärspannkaka med min farmor, åkte på vildsvinssafari, vandrade runt i slottets alla rum medan pappa berättade om alla möbler och var dom kom ifrån”

Men en sak stack ut för CJ, musiken. Som 3-åring upplevde han sin första konsert på just Christinehof, Sven-Bertil Taube uppträdde en vacker sommarkväll framför slottet 1983. 1990 var det dags igen, Rocktåget! Kanske var det någonstans här som fröet såddes? Kanske skapade just denna plats drömmen om att få spela och utrycka sin kreativitet genom musiken. Kort därefter blev tennisracket en gitarr, rapsfälten utanför CJ´s föräldrars hus blev publik. De skånska fälten blev Woodstock 1969. Alla somrar blev the summer of love. Drömmen var så stark och önskan så stor. Och en dag i ett garage i Borlänge så blev drömmen sann. Mando Diao har lagt många mil bakom sig under sina 22 år av turnerande och skapande, därför blir det en extra stark upplevelse att få svänga ner i den vackra allen, ner mot slottet där allt en gång började för CJ.

”Att få ställa sig just på den här platsen som gett mig så mycket, att få spela för min pappa och Calle uppe i himlen just på Christinehof går liksom inte att beskriva. Det är med stor vördnad och tacksamhet som jag inser att min dröm går i uppfyllelse, en dröm jag haft sen jag var 10 år, tack för att jag får komma hem till Christinehof och spela för er”

Strövtåg i hembygden kommer till Christinehof Slott den 19 juli.
Biljetter släpps måndag 25 mars klockan 10:00 via LiveNation.se och juliusbiljettservice.se