Björn Afzelius band "The Globetrotters

Turnépremiär för hyllningsturnén ”Tusen bitar” med Björn Afzelius musik som gästar 18 orter i Sverige och Norge!

”Tusen bitar” är en hyllning till en av Sveriges mest populära låtskrivare och scenartister Björn Afzelius sammansatt av originalmusiker.

Med sånger som ”Sång till friheten”, ”Tusen bitar”, ”Juanita”, ”Exil” och ”Feberdansen” blev Björn Afzelius den tveklöst mest framgångsrika samhällskritiska rockartisten i sin generation. Han var vänstersångaren som nådde ut bredare än någon annan ”proggare” genom att skriva sånger som även dansbanden spelade. Två och en halv miljon sålda skivor, ständiga radiospelningar, toppattraktion på Roskildefestivalen och otaliga turnéer var bevis på framgångarna innan cancern i början av 1999 tog hans liv redan som 52-åring.

Bandet består idag av Göran Blomgren (sång och gitarr), Mikael Nord Andersson (gitarr och sång), Mats Englund (bas och sång) och Globetrotters originalmedlemmar Olle Nyberg (klaviatur) och Per Melin (trummor).

Biljetterna via www.tusenbitar.nu Sangré Event & Julius Production.

Turnéplan: ”Tusen bitar” hösten 2016

28 sep Kungälv, Mimers Hus

29 sep Varberg, Nöjeshallen

30 sep Helsingborg, Konserthus