AMAZONE: Nytt globalt “one-stop” reservdelslager

• Automatiserat lager med fyra Jungheinrich Miniloads STC 2B1A
  • Som lagerstyrningssystem valdes Jungheinrich WMS
  • Både smalgångslager och lager för långgods

Jungheinrich har anlitats för att bygga ett nytt reservdelslager i Tyskland åt AMAZONEN Werke H. Dreyer GmbH & Co. KG. Företaget tillverkar bland annat jordbruksmaskiner och kommer skicka reservdelar till kunder över hela världen från detta centrallager. Genom att välja Jungheinrich kunde Amazone få kompletta logistiklösningar från en och samma leverantör. Hjärtat för materialflödet blev ett automatiserat “miniload” lager med 27 360 lagerplatser. Fyra högpresterande Jungheinrich Miniloads STC 2B1A sköter lagring och hämtning i 52 meter långa gångar. Med en hastighet på 6 meter i sekunden är STC 2B1A en av de snabbaste staplingskranarna i sin klass. Dess innovativa skenkoncept och den integrerade Omega-drivenheten minskar markant hur mycket utrymme som krävs för lagring. Genom den höga produktiviteten hos staplingskranen och dess dimensioner kunde prestandan och lagerkapaciteten optimeras ytterligare. Den sparade lagerkapaciteten ger möjlighet för framtida tillväxt.

Med transportsystem är det automatiserade miniload-lagret anslutet till inkommande gods, orderplock och packstationer. Ett ”put-to-light”-system används för att förenkla orderplockprocessen. För att kontrollera alla logistikprocesser, baseras lagerstyrningssystemet hos AMAZONE på Jungheinrich Warehouse Management System (WMS) och Warehouse Control System (WCS). Logistiklösningen innefattar även ställagekonstruktion för manuellt bemannade smalgångslager med 33 gångar, som alla har tio nivåer och utrymme för totalt 12 800 pallburar som kan bära upp till 1 ton. Där finns även lagring för långgods med sex rader.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över  100 000 truckar. Koncernen har närmare 15 000 anställda totalt och en omsättning på över 3,1 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 160  medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation

Presskontakt Marknadsansvarig Jungheinrich Svenska AB 0705-89 99 08