Jungheinrich ställer ut på bauma 2016

bauma 2016: Innovationer, effektivitet, flexibilitet och service

Vart tredje år lockar bauma, världens ledande branschmässa för bygg-, entreprenad- och anläggningsutrustning, drygt 500 000 besökare från över 200 länder. Jungheinrichs monter på årets upplaga av Münchenmässan innehöll bland annat företagets flexibla och energieffektiva truckar och lagerutrustning för byggbranschen.

Huvudfokus för Jungheinrichs monter på bauma 2016 är motviktstruckar. Här ställer trucktillverkaren ut dieseltruckar och gasoltruckar med både hydrostatisk och hydrodynamisk drift, samt hela sitt utbud av eldrivna motviktstruckar. Tack vare ett omfattande utbud av tillbehör och tillval, så som specialaggregat, filter och helt slutna drivsystem, kan dessa truckar anpassas exakt för applikationen där de ska användas.

I montern finns även intralogistikleverantörens breda utbud av ledtruckar och ledstaplare för hantering av varor på byggvaruhus, inklusive två massproducerade truckar som drivs med litiumjonteknik. I regel förbrukar litiumjontruckar 30% mindre energi jämfört med truckar som drivs med blysyrabatterier. Dessutom har litiumjonbatterier ett serviceliv som är drygt tre gånger så långt som traditionella batterier och en urladdningsnivå som är mycket lägre, vilket i kombination med den högre spänningsnivån ger mer kraft vid samma batterikapacitet.

Den nyutvecklade ledstaplaren EMD 115i är framtagen utifrån ett helt nytt designkoncept, baserat på de kompakta måtten på litiumjonbatterier, och gör Jungheinrich till leverantör av världens kortaste ledstaplare. EMD 115i, som kan lyfta upp till 1 500 kg, kan laddas i vanliga eluttag, vilket gör mellanladdningar lätta och effektiva. Även ledtrucken EJE 120, med en kapacitet på 2 000 kg, finns nu i en version som använder litiumjonteknik.

Hyrtruckar för alla behov

I Jungheinrichs monter finns även personal från hyresavdelningen. Med en global hyresflotta på över 48 000 truckar och täta nätverk för både service och hyra, kan Jungheinrich erbjuda rätt truck, på rätt plats, vid rätt tillfälle. Det kvittar om den behövs en dag eller flera månader och om applikationen kräver en ledtruck eller en stor motviktstruck. I 80% av fallen är en hyrestruck på väg inom två timmar. Skulle ett problem uppstå, tas det effektivt om hand av en av de 4 300 servicetekniker från Jungheinrich som finns världen över.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation