Förarfokus i Jungheinrichs motviktstruckar

Förarfokus i Jungheinrichs motviktstruckar

På CeMAT 2014 – världens största mässa för intralogistik – kommer Jungheinrich visa sina nya truckmodeller samt sätta fokus på ergonomi, säkerhet och produktivitet.

Jungheinrichs utvecklade och omdesignade förarplatser kommer presenteras för en internationell publik på världens ledande intralogistikmässa (CeMAT 2014) den 19 – 22 maj i Hannover, Tyskland. De förbättrade förarplatserna har redan börjat användas i den senaste serien hydrostatiska truckar samt 4- och 5-serierna elektriska motviktstruckar.

Stefan Pfetsch, produktansvarig för Jungheinrichs eldrivna motviktstruckar, berättar: ”Vi vill ge truckföraren en optimal arbetsplats. I utformningen av denna har vi valt att fokusera på helheten istället för enskilda delar, för att skapa den bästa möjliga körupplevelsen.”

Den tekniska utvecklingen av förarplatsen inkluderar den nya styrenheten Duo Pilot som integrerats i ett justerbart armstöd, vilket gör trucken smidig att styra exakt dit föraren vill. Föraren justerar lätt Duo Pilot att passa för hur han sitter och arbetar precis som med Solo Pilot och Multi Pilot. Stefan Pfetsch förklarar att precisionsstyrningen kombinerat med den goda sikten över lasten ökar produktiviteten markant.

En kompakt mast ger bättre sikt

Den nyutvecklade kompaktmasten ökar sikten för föraren. Kedjor och slangar monteras i mastbalkarna och mastens design har blivit kompaktare. Stefan Pfetsch fortsätter: ”Detta ger föraren bättre sikt, även jämfört med den väldigt bra sikt som redan uppnåtts med tidigare Jungheinrichmodeller.”

I den nya generationen motviktstruckar från Jungheinrich finns även ett helt nytt, interaktivt förardialogsystem. När trucken är igång visas relevant information för varje situation på en multifunktionsskärm. Skärmen är lätt att läsa av och uppdateras kontinuerligt. ”Skärmen visar bara den information som är relevant och nödvändig för föraren att veta i en viss position”, säger Pfetsch.

Kontrollpanelen har inställningsbara funktionsknappar som kan användas till att exempelvis aktivera tillvalda moduler, så som förarassistanssystem. Detta innebär ännu enklare menynavigering, där föraren helt enkelt trycker på knappen som aktiverar modulen han vill använda. Stefan Pfetsch: ”Detta gör trucken mer ergonomisk, samtidigt som säkerheten och produktiviteten ökas.”

Förutom ergonomin fokuserade utvecklarna av den nya förarplatsen på de små detaljer som påverkar rutinarbetet för föraren. Därför är hytten utrustad med bland annat ett stort förvaringsutrymme under armstödet och en USB-port att ladda exempelvis mobiltelefoner i.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation