Jubileum: 10 års donationer genom Dr. Friedrich Jungheinrich Foundation

Den sjunde oktober 2014 firade stiftelsen Dr. Friedrich Jungheinrich Foundation tioårsjubileum. Ägarfamiljerna Lange och Wolf och ledningen för Jungheinrich AG beslutade att ta tillfället i akt att höja stiftelsens donationssumma från sex till tio miljoner euro. ”Med höjningen ökar vi stiftelsens möjlighet att främja yrkeskompetens och kvalitet i Tyskland och de länder runt om i världen där Jungheinrich finns representerat”, berättade Thomas Heyn som är styrelseordförande för Dr. Friedrich Jungheinrich Foundation.

Idén att grunda en stiftelse kom från döttrarna till Jungheinrich AGs grundare, Ursula Lange och Hildegard Wolf, tillsammans med koncernens dåvarande led-ningsgrupp. Stiftelsen föddes i Hamburg, Tyskland den 17 maj 2004 och målet med stiftelsen är att bidra till högre utbildning, vetenskap och forskning inom elektroteknik, maskinteknik och logistik. Stiftelsen beviljar stipendier till unga stu-denter som utmärker sig inom teknik, ingenjörskap och vetenskap samt delar ut forskningsstipendier och finansierar forskningsprojekt samt professurtjänster. ”Bristen på kvalificerad arbetskraft i Tyskland började bli uppenbar för tio år sedan. Det motiverade oss att ge proaktivt stöd för att främja unga framstående ingenjörer genom att inrätta vår egen stiftelse”, förklarade representanter från ägarfamiljerna Lange och Wolf.
”Med stiftelsen vill vi stärka det tyska utbildningssystemet”, säger Heyn. ”Vårt mål är att skapa en plattform för kunskapsutbyte mellan utbildning och näringsliv.”

Unga akademiker prisas

I sin strävan att skapa en scen där talang och kompetens främjas, instiftade Dr. Friedrich Jungheinrich Foundation under 2012 priset Excellence Awards. Den sjunde oktober i år, såg stiftelsen och koncernen prisutdelningen som en möjlighet att lyfta fram framstående unga akademiker för enastående resultat inom studier och forskning. ”Det främsta kriteriet vid valet av årets pristagare var deras självständiga och innovativa förhållningssätt till vetenskapliga frågeställningar, som bidragit inte bara till forskningen utan även till näringslivet”, berättar Hans-Georg Frey, koncernchef för Jungheinrich.

Inför över 150 gäster, som inkluderade representanter från olika vetenskapsområ-den såväl som representanter från Hamburg Stad, fick studenter från olika univer-sitet och högskolor i Hamburg och München samt två anställda vid Jungheinrich ta emot vars ett Excellence Award pris.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation