Jungheinrichs lösning för Adam Hill Group inkluderar ett automatiserat kranlager med 17 000 plockpositioner.

Jungheinrich bygger nytt lager åt Adam Hall Group

Jungheinrich har fått uppdraget att bygga ett nytt lager till Adam Hall Group, en av Tysklands ledande leverantörer av tekniklösningar för evenemang runt om i världen. Projektet omfattar ett smalgångslager med plats för 5 200 pallar, ett automatiskt smådelslager på 17 000 plockpositioner och ett staplingsområde för effektiv in- och utlastning.

Adam Hall Group erbjuder ett brett utbud av professionell ljud- och videoteknik, samt utrustning för scen och event. Deras nuvarande lokaler lagerhåller över 7 000 artiklar för direktleverans, men då verksamheten expanderat krävs en dubblering av mängden lageryta. Jungheinrich fick uppdraget för expansionen tack vare sina många års erfarenhet, samt sin roll som helhetsleverantör: Intralogistikleverantören erbjuder såväl truckar och pallställ som servicetjänster, vilket ger en komplett lösning byggd på specialkunskapen som bara tillverkaren kan erbjuda.
Lösningen Jungheinrich tagit fram inkluderar ett smalgångsrader på sex arbetsgångar som drivs med hjälp av två smalgångstruckar av modell EKX och två plocktruckar av modell EKS. Samtliga truckar är utrustade med assistanssystemet warehouseNAVIGATION som styr trucken semiautomatiskt till plockpositionerna, vilket effektiviserar driften med upp till 25% jämfört med manuell drift. Jungheinrich kommer även bygga ett helt automatiserat kranlager för smådelar med över 17 000 plockpositioner, samt ett staplingsområde dit smådelarna transporteras med hjälp av rullband. Staplingsområdet tillåter stapling på höjden och är utformat för särskilt effektiv och ergonomisk orderhantering.

Adam Hall Groups verksamhet kräver optimal flexibilitet i alla processer. Detta löses med en mängd olika lösningar från Jungheinrich som kombinerats för ett optimalt samspel mellan de olika komponenterna.
Ett exempel är Jungheinrichs Warehouse Control System (WCS), som styr innehållet på varje staplingsplats i smådelslagret och säkerställer kortast möjliga transportsträcka för såväl staplingskran som rullband. Samtidigt säkerställer prisbelönade Jungheinrich Logistics Interface kontinuerlig kommunikation mellan lagerstyrningssystemet och lagerutrustningen.

Arbetet på det nya lagret, som kommer bli 16 meter högt, är redan igång. Våren 2017 påbörjas monteringen av byggnadens stålram och planerad idrifttagning är tredje kvartalet 2017.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över  100 000 truckar. Koncernen har närmare 15 000 anställda totalt och en omsättning på över 3,1 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 160  medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation