Jungheinrichs fabrik i Norderstedt firar 50 års produktion med att tillverka sin miljonte truck.

Jungheinrich firar 50 års produktion i Norderstedt

År 1967 byggde Jungheinrich sin fabrik i tyska Norderstedt. 50 år och 230 miljoner euro senare har fabriken växt till ett produktionsområde, som tillverkade sin miljonte truck lagom till jubileet, ett utbildningscenter och ett utvecklingscenter. Nu planerar intralogistikleverantören för ytterligare expansioner.

Idag firar Jungheinrich 50-årsjubileet för sin fabrik i Norderstedt i norra Tyskland. Jungheinrich har producerat truckar här sedan 1967 och har investerat över 230 miljoner euro i det idag 214 000 kvadratmeter stora fabriksområdet, placerat längs järnvägen mot Kaltenkirchen, där intralogistikleverantörens reservdelscentrum ligger. I Norderstedt produceras eldrivna truckar; bara år 2016 levererades 47 380 stycken härifrån. Jubileet firas med en familjefest, där den miljonte trucken tillverkad i fabriken visas upp.
”Fabriken i Norderstedt är egentligen äldre än staden Norderstedt, som byggdes här tre år efter att vi byggde vår fabrik”, säger Hans-Georg Frey, koncernchef för Jungheinrich. ”Från första början lades fokus på tillväxt. Den miljonte trucken visar på hur framgångsrik och viktig Jungheinrichs första fabrik utanför Hamburg är och har varit genom åren. Utan personalen i Norderstedts fem decennier långa engagemang hade vi inte varit den koncern vi är idag.”

Med sina 1 300 anställda är fabriken i Norderstedt en av regionens största arbetsgivare. Över 600 ungdomar har utbildats här sedan 1967, mer än hälften av vilka fortfarande arbetar på Jungheinrich. Högsta vikt läggs på utbildning av personalen, så att produktionen håller kontinuerligt hög kvalitet och alltid uppdateras med den senaste tekniken.

Därför huserar Norderstedtfabriken idag inte bara en omfattande truckproduktion; här finns även Jungheinrichs utbildningscenter. Centret, som invigdes i september 2015, är nästan 8 000 kvadratmeter stort och fyllt av stora utbildningsytor med toppmodern utrustning och gott om utrymme för att arbeta direkt med Jungheinrichs hela utbud av materialhanteringsutrustning. Här kan utbildas över 5 000 personer om året.

På området finns även ett utveckling- och forskningscenter för elektromobilitet och litiumjonteknik. Energi- och drivsystemsavdelningen sysselsätter över 200 anställda, som arbetar med att ta fram effektiva och miljövänliga driftlösningar för framtida truckdrift. Jungheinrich är idag ensamma i branschen om att producera sina egna litiumjonbatterier, vilka produceras här i Norderstedt. Då efterfrågan på denna typ av batterier växer över hela världen planerar intralogistikleverantören nu inför ytterligare expansion av fabriken, för att kunna utvidga produktionen av litiumjonbatterier.

Tidslinje för Norderstedtfabriken
1965 Jungheinrich köper land i vad som ska komma att bli Norderstedt1967 Byggnation av fabriken påbörjas

1973 Norra delen av fabriken byggs ut1984 Modulkonceptet för truckproduktion, som används än idag, introduceras

1985 Truck 100 000 produceras

1986 Södra delen av fabriken blir klar

1987 Produktion- och lagerytan dubblas till 55 000 kvadratmeter

1994 Nytt utlastningsområde tas i drift – 1 800 kvadratmeter för effektiv drift av över 300 truckar.

1998 Utveckling och produktion miljöcertifieras

2002 Reservdelslagret moderniseras

2003 Truck 500 000 produceras

2006 Test- och utvecklingscentret expanderas

2008 Direktsamarbete inleds mellan fabriken och produktionen av elkomponenter

2010 Ny lackeringsanläggning byggs

2015 Nya utbildningscentret öppnas

2017 Fabriken firar 50 år och truck 1 000 000 produceras

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över  100 000 truckar. Koncernen har närmare 15 000 anställda totalt och en omsättning på över 3,1 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 160  medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation