Jungheinrich hydrostatiska förbränningstruckar ”In Action” på världens nordligaste bryggeri.

Det nordnorska bryggeriet försörjer regionen Tromsö och Finnmark med öl samt ett stort utbud av läskedrycker. Trucken från Jungheinrich ser till att varor lagras och lastas med högsta effektivitet. Trucken med förbränningsmotor spelar en central roll i verksamheten. Den är hydrostatiskt driven och kan lyfta laster på upp till 3500 kg. Den är också utrustad med ett aggregat för flerpallshantering som möjliggör lastning och lossning av flera pallar samtidigt. Jungheinrich finns representerat på Drinktec-mässan 2009 i München där också den aktuella trucken DFG 425s-435s kommer att finnas.

Den hydrostatiska drivningen lämpar sig synnerligen bra i intensiva verksamheter som kräver hög kapacitet och många ändringar i körriktningen vilket är vanligt inom dryckesbranschen. I praktiken innebär det en snabb och direkt acceleration men också smidiga och lätta kursändringar för föraren.

Eirik Johansen: "Jungheinrich hydrostatiska truck uppfyller helt våra förväntningar."

Förarna vid Macks Ølbryggeri ger en enstämmig och positiv bedömning av fördelarna med Jungheinrich hydrostatiska truck, särskilt under de kalla delarna av året. Eftersom många pallar måste flyttas runt varje vinter, gör det att trucken ofta används i närvaro av snö och is. Vad företaget krävde av den nya trucken var snabb acceleration, från noll till full fart, utan att göra avkall på de egenskaper som de var vana vid från tidigare truckar. Som Eirik Johansen, chef för produktion och logistik på Macks Ølbryggeri uttrycker det: "Jag var tidigare obekant med Jungheinrich hydrostatiska truckar och var därför lite skeptisk i början. Nu måste jag säga: Truckarna uppfyller helt våra förväntningar!"

Jungheinrich har fått ordern från Macks Ølbryggeri tack vare att vi finns representerade med egna försäljnings- och serviceteam över hela Norge. I Tromsø har Jungheinrich åtta anställda som säkerställer att kunden har tillgång till en kompetent kontaktperson när som helst på dygnet.

Åtkomstkontroll via ISM: Trucken kan endast köras av auktoriserade förare

Jungheinrich erbjuder effektiv åtkomstkontroll för de aktuella truckarna. Det innebär ett informationssystem så kallat (ISM), som stödjer selektiv tillgång samt registrerar och analyserar information gällande trucken. Tillträde till trucken kontrolleras av ett chip och olika parametrar kan ställas in via datorn så att bara utbildade och godkända förare kan manövrera truckarna.