Jungheinrich lanserar en ny serie eldrivna motviktstruckar

Jungheinrich lanserar en ny serie eldrivna motviktstruckar

Jungheinrich släpper en ny version av sina eldrivna motviktstruckar av typen EFG 425-430. Truckarna som lanseras under våren är både kraftfulla och energisnåla med upp till 13 procent lägre energiförbrukning än föregångende modell.

Truckarna kan transportera gods på upp till 3000 kilo. Genom den nya truckserien utvidgas dagens eldrivna motviktsprogram med ytterligare två truckar. En version, EFG S30, som lyfter 3000 kg vid tyngdpunktsavstånd 600 millimeter. Den andra versionen har ett extra kort chassi som minskar vändradien. Denna trucktyp lyfter 3000 kilo vid 500 millimeters tyngdpunktsavstånd.

Genom att använda miljövänlig växelströmsteknik från Jungheinrich har de elektriska motviktstruckarna hög verkningsgrad och en konstant låg energiförbrukning som har sänkts ytterligare 13 procent jämfört med föregående modell.

Truckens 80-volts batteri byts enkelt från sidan med hjälp av ett effektivt batteribytessystem. För detta ändamål utvecklade Jungheinrich SnapFit-adaptern, en anordning som gör att batteribytet går snabbt och enkelt. Detta ger Jungheinrich ett enhetligt batteribytessystem för truckar med 48-volts och 80-volts batterier som kan kombineras med en pallvagn eller ledtruck från Jungheinrich för upptag av batteriet.

Individuella önskemål från kunderna bestämmer utformingen av truckarna

Den nya truckserien kommer i två olika versioner i alla lyftklasser. Genom de nya utrustningsvarianterna Efficiency samt Drive & LiftPlus kan trucken konfigureras på olika sätt när det gäller prestanda. Därmed kan utformingen av trucken anpassas exakt till kundens önskemål.

Även ergonomin i de nya eldrivna motviktstruckarna har anpassats och förbättrats ytterligare. Med ett enkelt handgrepp kan rattens höjd och vinkel justeras steglöst på den smala rattstången. Armstödet ger extra komfort då det följer sätets rörelser. Det kan också ställas in steglöst i höjd och längd.

Dessutom kan föraren välja mellan SOLO- eller MULTI-PILOT integrerat i armstödet för kontroll av mastens och aggregatets hydrauliska rörelser. Förarhytten är rymlig och har ett plant golv. Väl genomtänkt och lättillgänglig förvaring kompletterar arbetsplatsen för föraren. Stora fönster och smala profiler ger mycket god sikt.

Olika system ger förbättrad säkerhet och lönsamhet

Den nya truckserien är utrustad med en rad moduluppbyggda system. Dessa är till hjälp för föraren vid olika behov. Till exempel är Access Control ett system som först låser upp trucken efter att föraren utfört vissa säkerhetsuppgifter i en viss sekvens (bland annat att föraren har spänt fast säkerhetsbältet). Drive Control bygger på Curve Control som med framgång har varit integrerat i motviktstruckar från Jungheinrich i mer än tio år. Parallellt med automatisk hastighetsminskning vid kurvtagning följer nu också en automatisk begränsning av körhastigheten från en förinställd lyfthöjd. Assistanspaketet Lift Control som garanterar säker hantering av godset, minskar dessutom tilthastigheten från en förinställd lyfthöjd. Vid behov justeras en integrerad sidoförskjutning till en förprogrammerad mittposition och masttiltsvinkeln indikeras.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Lennart Dahlberg, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 15, e-post: lennart.dahlberg@jungheinrich.se