Jungheinrich lanserar helt ny smalgångstruck

Jungheinrich lanserar helt ny smalgångstruck

Nu är tvåskiftsdrift utan mellanliggande batteriladdning möjligt. Ny synkron reluktansmotor och lägre energiförbrukning, på grund av intelligent lättviktsdesign. Vibrationsdämpningssystem ger bättre prestanda och säkerhet även på ojämna lagergolv.

Jungheinrich lanserar en ny, uppdaterad smalgångstruck med lastkapacitet på 1600 kg och en lyfthöjd på 17,5 meter. EKX 514-516 är en kombinerad orderplocktruck och truck med vridgaffelaggregat – en “kombitruck” helt enkelt. Den nya truckmodellen kommer att lanseras officiellt vid logistikmässan LogiMAT 2016 i Stuttgart i början av mars 2016.

Effektiv och ekonomisk, med bara ett batteri för två skift

Trucken är utrustad med state-of-the-art styrteknik, helt ny motorteknik och ett effektivt energiledningssystem. Dess intelligenta lättviktskonstruktion utnyttjar stål med hög hållfastighet, vilket resulterar i en viktminskning på 150 kg. Det medför att Jungheinrich kan garantera effektiv och ekonomisk truckdrift över två skift med en enda batteriladdning.

För två-skiftsdrift eliminerar detta inte bara behovet av extra batterier utan också för laddningsstationer och annan dyr utrustning, samtidigt som personalbehovet minskar. Det är inte ett tomt löfte Jungheinrich kommer med om att trucken ska klara två skift utan batteribyte – utan truckleverantören står vid sitt ord och kommer att ersätta batteriet gratis om det mot förmodan skulle fela.

Ekonomiska motorer: 93 procent av energin återanvänds

Helt ny motorteknologi utvecklad av Jungheinrich är kärnan i EKX 514-516. Denna består av en synkron reluktansmotor, som används för första gången i denna truck - en motor som kombinerar hög prestanda och energieffektiviteten hos synkronmotorer med kostnadsfördelarna och de låga underhållskraven hos tre-fas AC-asynkronmotorer.

Motorns verkningsgrad i IE31 är den högsta uppnåeliga i truckdrift. Den nya motortekniken tar vara på cirka 93 procent av den konsumerade energin, vilket minskar energiförlusterna med hälften. Energiförbrukningen har därför minskat med ytterligare 15 procent jämfört med den tidigare modellen. Och detta trots att trucken har mycket högre prestanda.

Med vibrationsdämpning når trucken höga höjder smidigt och säkert

För första gången har Jungheinrich också utrustat denna modellserie med ett patenterat vibrationsdämpningssystem. Modulen Floor Pro (tillval) minskar de laterala svängningar i stativ och förarhytt som orsakas av ojämna golv eller andra golvtyper som inte är avsedda för smalgångstruckar. Detta system ger truckföraren möjlighet att åka mjukare och upp till 30 procent snabbare på undermåliga underlag. Dessutom är systemet snällt mot lasten och fordonet självt, vilket hjälper till att minska underhållsbehovet. Målet är att tillåta smalgångstruckar att arbeta säkert och effektivt även på golv som ursprungligen var avsedda enbart för skjutstativtruckar - även vid lyfthöjder på 10 meter.

Den nya EKX 514-516 är utrustad med ett antal olika moduler för processintegration, inklusive RFID-teknik, redundant höjd- och avståndsmätning samt Jungheinrich egenutvecklade logistikgränssnitt. Om Jungheinrichs egenutvecklade lagernavigationssystem för halvautomatisk drift väljs som tillval, kan prestandan ökas med upp till 25 procent. Genom att kombinera intelligenta assistanssystem med högpresterande synkrona reluktansmotorer, har Jungheinrich gjort stora framsteg i att ytterligare optimera energieffektivitet. Det gör att Jungheinrich är i fin form för att möta framtidens utmaningar med ”Intralogistics 4.0."

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation