Jungheinrich lanserar ny serie dragtruckar

Jungheinrich lanserar ny serie dragtruckar

Jungheinrich lanserar ny EZS 5-serie dragtruckar som kan komma upp i hastigheter på 18 km/h och dra upp till 9 ton, vilket ger högre flexibilitet och produktivitet.

Jungheinrich lanserade sin nya EZS 5-serie dragtruckar med dragkapaciteter på mellan 7-9 ton på branschmässan LogiMAT 2015 i Stuttgart. Serien omfattar modellerna EZS 570, 580 och 590, vilka fanns att se som prototyper på mässan CeMAT 2014.

Högre effektivitet ger avsevärda energibesparingar

De nya dragtruckarna från Jungheinrich är utrustade med 48 V-motorer med den senaste generationens trefas växelströmsteknik. ”Detta ger kraftfull acceleration och höga körhastigheter på upp till 18 kilometer i timmen”, berättar Oliver Rosenthal, produktchef för dragtruckar på Jungheinrich. Dessutom ger det intelligenta samspelet mellan motorn och drivsystemet ökad effektivitet då trucken använder minimalt med energi även när den flyttar tungt gods.

Lastytan kan anpassas genom att olika vagnar kopplas till eller från vagntåget efter behov. Det ger ett flexiblare och effektivare materialflöde. Truckföraren har god sikt över kopplingarna från förarplatsen. En semiautomatisk fjärrkoppling finns som tillval. Den gör att föraren kan koppla till eller från vagnar utan att behöva lämna förarsätet. Dragtruckarna kan utrustas med olika sorters kopplingar, vilket gör att de kan anslutas till i stort sett alla sorters dragvagnar.

Dragtruckarna i EZS 5-serien är standardutrustade med elektrisk parkeringsbroms. När dragtrucken stannar aktiveras parkeringsbromsen automatiskt och släpps automatiskt när dragtrucken accelererar. ”Det blir lättare att köra på sluttande underlag, så som ramper. Dessutom gör parkeringsbromsen att trucken är säker under drift och inte rullar oavsiktligt framåt eller bakåt”, förklarar Rosenthal. Truckens regenerativa inbromsning matar tillbaka energi till batteriet.

Skräddarsydda lösningar utifrån kundens behov

För säker och ekonomisk drift är alla dragtruckar från Jungheinrich utrustade med impulsstyrsystemet Speed Control, som ser till att en jämn hastighet hålls i alla körsituationer. Dessutom finns tre individuellt inställbara körprogram som truckföraren flexibelt kan alternera mellan utifrån den aktuella driftsituationen. När särskilt låga körhastigheter krävs, exempelvis vid snäva svängar eller i trånga utrymmen, kan truckföraren även utnyttja truckens krypkörningsknapp som ingår som standard.

Den nya generationen dragtruckar har ett stort antal ergonomiska egenskaper som inte bara gör arbetet säkrare och enklare utan även snabbare och mer effektivt. Bland annat gör den rymliga förarplatsen att truckföraren sitter avslappnat med hög komfort och med gott om benutrymme. Chassit är utformat för att klara tunga laster och det är lätt att stiga in i och ut ur trucken med hjälp av det integrerade trappsteget.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Koncernen har närmare 12 000 anställda totalt och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 140 medarbetare och en årlig omsättning på över 317 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation
Tel (direkt): 040 - 690 46 29, e-post: malin.millnert@jungheinrich.se