Jungheinrichs nya plocktruck ECE 310

Jungheinrich lanserar ny serie plocktruckar

Jungheinrichs nya serie lågplockande plocktruckar ger maximal produktivitet på första och andra plocknivån. Multifunktionsratten jetPILOT, fjärdrad förarplattform och höjbar lastsektion ger minimal belastning på föraren och gör den nya truckserien till en optimalt ergonomisk plockningslösning.

Nu följer Jungheinrich upp den lyckade lanseringen av den nya 2-serien lågplockande plocktruckar under våren 2015 med att lansera 3-serien, bestående av ECE 310, med höjbart lastområde, och ECE 320, med saxlyft. Båda modellerna kan beställas med höjbar förarplattform (tillval), vilket gör dem till några av de modernaste och mest högpresterande plocktruckarna på marknaden.

De båda plocktruckarna kompletterar ett redan omfattande truckutbud som utvecklats med fokus på ergonomi och produktivitet. ECE 3-serien har tagits fram för effektiv plockning av det gods lagret omsätter mest. Truckarna kännetecknas av sin höga kördynamik och produktivitet vid plockning på upp till andra nivån och den höjbara förarplattformen som tillåter att trucken körs framåt, styrs och lyfter samtidigt.

Ergonomiskt lyft minskar belastningen på föraren

ECE 310s höjbara lastområde lyfter gods på 1 000 kg upp till 750 mm. ECE 320s saxlyft lyfter upp till 2 000 kg till samma höjd. Med en gaffellängd på 2 400 mm är lastområdet på ECE 320 mer än dubbelt så stort som det på ECE 310, vars gafflar mäter 1 150 mm. Saxlyftet säkerställer maximal driftstabilitet. Oavsett vilken av plocktruckarna i 3-serien som används behöver föraren aldrig böja sig ner för att lyfta gods; godset kan istället lyftas till en ergonomisk staplingshöjd, vilket minskar både belastningen på föraren och den tid och ansträngning som behövs för varje individuell stapling. Båda modellerna kan också utrustas med en fjädrad förarplattform (tillval), vilken ger en väsentlig sänkning av mängden kroppsvibrationer. Detta gör plocktruckarna särskilt användbara i applikationer där stort fokus läggs vid förarens ergonomi, även vid särskilt tungt och skrymmande gods.

JetPILOT för intuitiv drift

Liksom alla andra nya generationens ECE-truckar är ECE 310 och ECE 320 utrustade med multifunktionsratten jetPILOT, som gör trucken lika lätt att styra som en bil. JetPILOT kan justeras på höjden och har knappar för höjning och sänkning av lastsektionen. Hjulbasen på ECE 320 har dessutom optimerats för enkel lastning av tomma pallar. Underhållsarbetet är mycket enkelt på båda modellerna, tack vare att frontkåpan kan fällas upp som motorhuven på en bil. Samtliga modeller kan utrustas med extra stora batterifack, vid behov av särskilt stora batterier, och driftsljus för säker drift även i mörka driftutrymmen.

Assistanssystem ger ökad säkerhet och produktivitet

De nya plocktruckarna kan även beställas med olika förarassistanssystem, så som curveCONTROL, som automatiskt sänker hastigheten vid kurvtagning utifrån godset som transporteras, och körprogram som anpassar driften efter applikation. För samtliga truckar finns även tillvalspaket som säkerställer hög energieffektivitet utan att prestandanivån sänks. Exempel på dessa är drivePLUS, som sänker energiförbrukningen 14 procent samtidigt som produktiviteten höjs med tio procent, och ecoPLUS, som sänker energiförbrukningen med 22 procent vid bibehållen produktivitetsnivå.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation