Två effektiva Jungheinrich staplingskranar driver Güdes smådelslager med 12 480 containerlager.

Jungheinrich levererar automatiserat smådelslager till Güde i Tyskland

• Automatiserat smådelslager med 12 480 lagringsplatser för backar i två lagergångar
  • Två effektiva Jungheinrich staplingskranar
  • Lagerstyrning via Jungheinrich Warehouse Control System

Güde GmbH har gett Jungheinrich i uppdrag att bygga ett helautomatiserat smådelslager för sin produktionsanläggning i Plettenberg, Sauerland. Tillverkaren av fjäderbrickor, böjda tråddelar och skruv- och axellåsanordningar har för avsikt att utöka sin kapacitet och effektivisera processerna för att kunna bemöta sin stadiga tillväxt och förbereda sig för framtida tillväxt. "För att möta de ökade utmaningar som vårt företag står inför är vi glada över att ha hittat den perfekta partnern i Jungheinrich för att automatisera vårt smådelslager i vår nya byggnad i Plettenberg", säger VD Lutz Güde, vars företag tidigare endast använde manuella truckar och pallsystem.

Jungheinrich levererar ett automatiserat smådelslager med två 40 meter långa och 7,3 meter höga gångar. Lagret har plats för totalt 12 480 backar med en maximal kapacitet på 50 kg. Backarna lagras dubbeldjupt, vilket maximerar lagringskapaciteten. Miniloaden styrs via Jungheinrich Warehouse Control System (WCS). Upp till 330 backar kan lagras och hämtas per timme. Vid behov kan systemet förlängas med en tredje gång utan att den pågående driften påverkas.

Gångarna drivs av två Jungheinrich staplingskranar. De uppnår en maximal hastighet på upp till 6 meter per sekund. Tack vare Omega-kördrivsystemet, som är integrerat i lyftstativets bas för att spara utrymme, har staplingskranar ett mycket litet förflyttningsavstånd. Mastens låga vikt säkerställer särskilt låg energiförbrukning.