Jungheinrich öppnar nytt reservdelslager i kinesiska Shanghai.

Jungheinrich öppnar nytt reservdelslager i Kina

Jungheinrich nya reservdelslager är strategiskt placerat i Shanghai, för optimal reservdelsförsörjning av Kina och övriga Asien-Stillahavsregionen. Lagrets konstruktion och utbud är fokuserat på tillväxt och möjliggör effektiviserad reservdelstransport över hela asiatiska marknaden.

Den första september skickades den första beställningen från Jungheinrichs nya reservdelslager i kinesiska Shanghai. Här lagerhålls över 8 000 originaldelar från Jungheinrich, och bara i startfasen hanteras drygt 200 reservdelsbeställningar per dag. Till och med årsskiftet kommer fokus ligga på Kina, men med start år 2017 kommer lagret även förse kunder i övriga Asien-Stillahavsregionen, inklusive Singapore, Thailand, Malaysia och Australien, med reservdelar. Även lagerytan kommer succesivt expanderas; från dagens 1 500m² till att omfatta över 2 000 år 2018.

“I Europa har Jungheinrich marknadens bästa reservdelstillgänglighet, och en viktig del av vårt breda serviceutbud är vår omfattande reservdelsservice”, säger Tim Strässer från Jungheinrichs reservdelscenter i tyska Kaltenkirchen. ”Vårt centrala reservdelslager i Tyskland är en mycket viktig del i vår framgång på den europeiska marknaden. Med reservdelslagret i Shanghai vill vi upprepa framgången den europeiska strategin med centraliserad reservdelshantering innebär på den asiatiska marknaden.”

Målet med det nya reservdelslagret är att säkerställa optimal tillgänglighet i hela Asien-Stillahavsregionen för reservdelar tillverkade både i Europa och i Kina. Jungheinrich har en reservdelstillgänglighet på 98% över hela världen. Det nya lagret minimerar transporttiden från lager till kund för reservdelar och effektiviserar därigenom hela serviceprocessen för kunder i hela Asien-Stillahavsregionen.

Idag utgör Asien 38% av den globala marknaden för materialhanteringsutrustning; bara Kina utgör 22%. Detta gör Asien-Stillahavsregionen till en viktig marknad för Jungheinrich, som expanderar här bland annat genom sitt samarbete kring hyrestruckar med Anhui Heli Co Ltd (Heli) och grundande av säljbolag i Australien och Malaysia.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation