Jungheinrich öppnar nytt utbildningscenter

Jungheinrich öppnar nytt utbildningscenter

Jungheinrichkoncernen har byggt ett nytt utbildningscenter. Här kommer både personal och kunder utbildas i företagets hela utbud; från truckar till logistiksystemlösningar. Anläggningen inkluderar även utrymmen för egen produktion av webbaserat utbildningsmaterial.

Den fjärde september slog Jungheinrich upp dörrarna till sitt nya utbildningscenter. Centret, som ligger i närheten av koncernens fabrik i Norderstedt, tog 12 månader att bygga och kostade drygt 7,5 miljoner euro. Här ska både koncernens egen personal och dess kunder utbildas på ett nästan 8 000 kvadratmeter stort utbildningsområde, bestående av en renoverad byggnad, en ombyggd och två nybyggda utbildningshallar.

En fyra våningar hög kontorsbyggnad och de rymliga utbildningshallarna ger gott om utrymme för teoretisk utbildning i nära anslutning till områden för praktisk träning. Workshops för truckar med olika drivsystem kommer hållas i olika områden av centret. En av hallbyggnaderna är tolv meter hög och innehåller lagerinredning, för att ge optimal praktisk erfarenhet av Jungheinrichs logistiksystemsutrustning.

Utbildningscentret innehåller även en konferensanläggning utrustad med den senaste tekniken. Bland annat finns här en produktionsstudio där koncernens webbaserade utbildningsmaterial tas fram. Thomas C. Diwan, ansvarig för det nya utbildningscentret, beskriver det som ”en attraktiv, modern arbetsplats som ger optimala förutsättningar för personer från hela världen att ta del av och utbildas i de absolut senaste lösningarna från Jungheinrich. Här kommer över 5 000 personer kunna utbildas varje år”.

Hamburgbyrån Planungsbüro Rohling skötte byggnationen av det nya utbildningscentret; såväl planering av rivning och renovering som konstruktionen av de nya byggnaderna.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Koncernen har närmare 12 000 anställda totalt och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 140 medarbetare och en årlig omsättning på över 317 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation
Tel (direkt): 040 - 690 46 29, e-post: malin.millnert@jungheinrich.se