Jungheinrich vinner dubbelt på IFOY 2016

Jungheinrich vinner dubbelt på IFOY 2016

När ”intralogistikens Oscarsgala” IFOY (International Forklift truck Of the Year) Awards 2016 gick av stapeln tog Jungheinrich hem två av priserna, för EKX 5-serien och en speciallösning för transport av tåghjul. Juryns motiveringar hyllade trucktillverkaren för innovation och kundnytta.

Första dagen av branschmässan CeMAT hölls ceremonin för IFOY Awards 2016. Efter en intensiv testvecka med innovationstest, funktionstest och IFOY-juryns egna tester delades totalt fem priser ut. Två av dessa gick till Jungheinrich, den enda ledande intralogistikleverantören som vann i mer än en kategori.

EKX är årets bästa höglyftande lagertruck

Jungheinrich vann sitt första pris i kategorin för höglyftande lagertruckar för EKX 516, en smalgångstruck i man up-utförande som lyfter 1 600 kg upp till 17,5 meter. Den höga innovationsgraden var en avgörande faktor för juryns beslut. ”Med EKX 5-serien har Jungheinrich satt en ny standard för smalgångstruckar”, menade juryn i sin motivering. Truckens modulkoncept, den lätta vikten, det passiva vibrationsdämpningssystemet – som används för första gången i en smalgångstruck – och den synkrona reluktansmotorn, är alla faktorer som gör den unik på marknaden. Trucken använder ny teknik som sänker energiförbrukningen och kan tack vare modulen Floor Pro användas effektivt även på ojämna driftunderlag. EKX är som effektivast i kombination med assistanssystemet Jungheinrich warehouseNAVIGATION, som kör trucken semiautomatiskt till plockpositionerna. ”Totalt sett är det en stor fördel för kunden att använda Jungheinrich EKX”, fortsätter juryns motivring. ”Den har hög funktionsprestanda och energieffektivitet, samtidigt som den är mycket säker att använda.”

“Jag är stolt över att ta emot ett pris för en av våra viktigaste produkter. Vi har utvecklat en mängd funktioner och satt en ny standard för våra truckar med EKX 5-serien”, sade Oliver Lücke, ansvarig för teknikutveckling inom Jungheinrichkoncernen, som tog emot priset tillsammans med teamet som utvecklade smalgångstrucken, samt personal från fabriken i Degernpoint.

EJQ tog hem kategorin för speciallösningar

I år delades en IFOY Award i kategorin för speciallösningar ut för första gången, till Jungheinrichs EJQ 325. Denna specialtruck är baserad på en standarddesign och togs fram speciellt för Deutsche Bahn, för transport av tåghjul. Juryn var särskilt imponerad över lösningens precision. ”Den kräver extremt sofistikerad teknologi, som hittills aldrig använts på det här viset i truckar. En stor fördel med den här lösningen är att trucken dessutom kan styras från två positioner”, löd en del av motiveringen. Juryn lade stor vikt vid kundnyttan även för Jungheinrichs speciallösning: ”Trucken är helt anpassad efter kundens specifika behov och driftmiljö och hanterar tungt gods med millimeterprecision.” Drivningen på samtliga hjul gör trucken optimalt lättstyrd och gör det säkert att transportera hjulpar på 2,5 ton. Stativet kan skjutas fram och tillbaka, tilta och positionera gafflarna exakt efter tåghjulen. ”Det som gör lösningen så speciell är att den använder sig av standardkomponenter på ett sätt som gör helheten till mycket mer än bara summan av delarna.”

“Vår fabrik i Lünenburg har stor erfarenhet av speciallösningar. Här har man anpassat truckar efter specifika applikationer i över 25 år”, berättade Lücke när han tog emot priset. ”Våra priser bekräftar ännu en gång vår expertkunskap inom intralogistiklösningar.”

Om IFOY

Sedan år 2013 har International Forklift Truck of the Year (IFOY) Awards delats ut till de mest effektiva och innovativa lösningarna inom intralogistik. Idag är det förknippat med stor teknisk expertis och anses vara det ledande priset inom området. Vinnarna utses utifrån resultat av ett antal tester av funktion och innovation, av en jury bestående av ledande branschjournalister. Priset sponsras av den tyska branschorganisationen VDMAs avdelning för materialhantering och intralogistik.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation