Jungheinrich vann logistikpriset "Best Logistics Brand 2016"

Jungheinrich vinner pris som “Best Logistics Brand 2016”

Logistikmagasinet Logistik Heute och tyska logistikförbundet BVL delade för första gången ut logistikpriset ”Best Logistics Brand 2016”. Jungheinrich vann priset i kategorin för truckar och förarlösa transportsystem.

I slutet av april gick Logistikens Dag 2016 av stapeln, då logistikmagasinet Logistik Heute och tyska logistikförbundet BVL delade ut priser till årets bästa logistikmärken. Totalt var över 170 av Tysklands bäst säljande varumärken inom elva olika logistiksegment nominerade. Logistik Heutes läsare röstat fram vinnarna i de elva kategorierna; från truckar och programvaror till transporttjänster och lastbilar.

Jungheinrich tog hem priset i kategorin för truckar och förarlösa transportsystem. ”Det här priset är ett tecken på hur vår nya varumärkesstrategi tagits emot. Vårt motto – ’Growing with Passion’ – visar på utvecklingen Jungheinrich genomgår just nu; att vår framtid finns allt mer inom logistiksystem och möjligheten att kunna erbjuda kompletta logistiklösningar från en enda leverantör. Som pionjärer inom Industri 4.0 är vårt mål att bli branschledande på den europeiska intralogistikmarknaden och, i det långa loppet, bli en av världens tre största intralogistikleverantörer”, förklarar Lars Brzoska, försäljningschef och medlem i Jungheinrichs koncernledning. Detta uttrycks i företagets slogan ”Jungheinrich - Machines. Ideas. Solutions.” och varumärkesidentitet, där Jungheinrichs status som helhetsleverantör kommuniceras i allt från produktdesign och kampanjer till mässnärvaro.

“Resultatet av röstningen ger en god fingervisning om hur allmänheten uppfattar olika logistikmärken. Starka varumärken bidrar till att stärka allmänhetens bild av logistik”, kommenterar Dr Thomas Wimmer, ordförande för BVL.

“I logistikbranschen spelar personalen en stor roll för hur ett varumärke uppfattas. De är ambassadörer för sitt märke och att de uppfattas som pålitliga och kunniga är extremt viktigt”, tillägger Thilo Jörgl, chefredaktör för Logistik Heute.

Vid prisutdelningen meddelade initiativtagarna bakom Best Logistics Brand att ytterligare 170 varumärken i elva nya kategorier, inkluderande exploatörer med inriktning på logistikverksamhet, materialhantering, vagnar och transportörer, kommer att nomineras i oktober 2016. ”Efter att rösterna i höst räknats har vi behandlat mer än 340 varumärken i 22 kategorier, vilket ger en god överblick över de bästa märkena i logistikbranschen”, förklarar Bert Brandenburg, VD för mediekoncernen Huss-Verlag, som publicerar Logistik Heute.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation