Jungheinrich visade ny dragtruck på mässa i München

Jungheinrich visade ny dragtruck på mässa i München

Den nya dragtrucken från Jungheinrich passar särskilt bra till att transportera såväl personer som gods över långa avstånd.

På mässan “inter airport Europe 2013” i München som gick av stapeln den 8-11 oktober, visade Jungheinrich upp sin nya serie dragtruckar som heter Jungheinrich EPS 110. Dragtrucken konstruerades särskilt för uppgiften att transportera såväl personer som gods över långa avstånd, både inom- och utomhus. Enligt Oliver Rosenthal, produktchef för dragtruckar på Jungheinrich, representerar den nya dragtrucken ett effektivt alternativ för transportuppdrag som involverar “långa avstånd på flygplatser och mässor eller i fabriker och industrihallar.” Som tillval kan dragtrucken fås med en plattform för att transportera gods – särskilt smådelar – och kan dra släp med en sammansatt vikt på upp till 1 000 kilogram.

Likt alla andra eldrivna truckar från Jungheinrich är den nya dragtrucken EPS 110 utrustad med senaste generationens växelströmsteknik. Det ger hög effektivitet och konsekvent låg elförbrukning. “Denna dragtruck är idealisk för intensiva transportuppdrag”, berättar Rosenthal, och tillägger att dragtrucken kan nå hastigheter på upp till 14 kilometer i timmen. Det dynamiska bromssystemet hos dragtrucken ger energiåtervinning. Rosenthal förklarar: “Energi matas automatiskt tillbaka till batteriet när körhastigheten sänks”.

Säkerhet och ergonomi spelade en stor roll i konstruktionen av den nya dragtrucken, som har en fjädrande plattform för att absorbera stötar från ojämnheter i golvet eller marken. Truckens massiva däck bidrar till vibrationsfri körning för truckföraren och en särskild gummimatta håller passagerarna trygga så att de inte riskerar att halka eller trilla under transport. ”Nya Jungheinrich EPS 110 är också utrustad med en multifunktionell manöverarm med tydligt märkta funktioner”, informerar Rosenthal. Han fortsätter: “Det ger en truckkörning som är rolig, intuitiv och framför allt säker”.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation
Tel (direkt): 040 - 690 46 29, e-post: malin.millnert@jungheinrich.se