Jungheinrich visar vägen till ”Industri 4.0” på CeBIT

Jungheinrich visar vägen till ”Industri 4.0” på CeBIT

På årets upplaga av CeBIT-mässan, världens största IT-mässa som hålls i Hannover i Tyskland, visade Jungheinrich upp sin stora kompetens inom mjukvara och IT-lösningar för lagermiljöer. I intralogistikleverantörens monter låg fokus på Jungheinrich Warehouse Management System (WMS); ett system som styr, övervakar och optimerar lagerprocesser och säkerställer smidigt och effektivt arbete. WMS-systemet kommunicerar trådlöst med truckarna i ett lager via standardiserade gränssnitt.

Idag är det vanligt med lager där truckarna integreras i lagerstyrsystem, vilket kallas avancerad tillverkning eller ”Industri 4.0”. I lager som använder Jungheinrich WMS integreras även vertikala hissystem, som Jungheinrichs hissautomat (LRK) och paternoster (PRK), mycket smidigt och effektivt i lagerstyrsystemet. Dessa två hyllsystem kompletterar Jungheinrichs utbud av dynamiska lagersystem och utökar intralogistikleverantörens produktportfölj för ytterligare verksamhetsfält.

I Jungheinrichs monter på CeBIT fanns även möjligheten att uppleva integrerade helhetslösningar för såväl manuella som halvautomatiserade och helt automatiserade lager. Dessutom kunde mässbesökarna ta del av hur företaget löst komplexa logistikprojekt på bara åtta veckor.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Koncernen har närmare 12 000 anställda totalt och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 140 medarbetare och en årlig omsättning på över 317 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation