Jungheinrichs nya plocktruck ECD 320 ger ergonomisk plockning av två pallar under samma plockningsprocess

Jungheinrichs nya plocktruck minskar belastningen på förarens rygg

Jungheinrichs plocktruck ECD 320 har två lyftfunktioner, för optimalt ergonomisk plockning på två pallar under samma plockningsprocess. Truckens nya design inkluderar prisbelönande multifunktionsratten jetPILOT och en optimerad energieffektivitet som tillåter effektiv multiskriftsdrift utan batteribyte.

Ergonomiska lösningar på arbetsplatsen blir en allt viktigare faktor vid lagerdrift, eftersom ergonominivån påverkar de anställdas hälsa och därigenom deras prestation. För att underlätta arbetet för personal som plockar gods direkt från pallar lanserar Jungheinrich nu en ny modell i plocktrucksserien ECE med fokus på särskilt ergonomiskt lyft. Eftersom manuell plockning är ett av de tyngsta arbetena som utförs i ett lager, har ECD 320 utrustats med en mängd funktioner som underlättar för föraren, inklusive en lågt placerad förarplattform för enkelt in- och ursteg och en optimerad förarplats.

Den lågplockande plocktrucken ECD 320 har en kapacitet på 2 000 kg och två separata lyftfunktioner. Den lyfter den pall som gods som plockas ställs på till en ergonomisk höjd, medan en pall som redan är full kan transporteras på initiallyftet. Detta gör att plockningsprocessen kan involvera två pallar åt gången, vilket minskar antalet gånger föraren måste köra trucken till utlastningsområdet och därför tiden som läggs på transport. Dessutom ger omlastningen av den första fulla pallen till initiallyftet en lägre placerad tyngdpunkt. Detta ökar truckens stabilitet, vilket sänker risken för att såväl förare som gods skadas och tillåter högre körhastigheter, även i kurvor.

ECD 320 kan fås med två olika stativhöjder (700 mm eller 1 500 mm) och med säkerhetsfunktioner som lastskyddsgaller och pallhållare. Färgskillnaden mellan stativ- och initiallyftet sänker risken för att föraren råkar lyfta den fyllda pallen, som är placerad längst ut på gafflarna på initiallyftet.

Den centralt placerade förarplatsen är utformad med fokus på smidigt arbete och ger föraren god sikt i alla riktningar. Båda lyftfunktionerna kan aktiveras antingen via tryckknappar på ryggstödet eller via multifunktionsratten jetPILOT. jetPILOT, som nyligen vann pris i kategorin för fordonstillbehör på Red Dot Design awards 2016, gör att trucken kan styras intuitivt och bekvämt på samma sätt som en bil. Styrenheten kan höjdjusteras för varje förare, är lätt att styra med bara en hand och rätar automatiskt upp trucken så att den kör rakt fram när ratten släpps. Plocktruckens standardplattform kan bytas ut mot en fjädrad plattform som justeras efter förarens vikt för optimal avlastning av förarens rygg när trucken kör på ojämna underlag.

ECD 320 är utrustad med en dynamisk växelströmsmotor på 24 V som ger effektiv acceleration och en maximal drifthastighet på 14 km/h. Detta gör plocktrucken till en optimal lösning för applikationer som kräver frekventa stopp och ändringar i körriktningen. Dynamisk acceleration, säker kurvtagning och höga driftkastigheter med optimal energiförbrukning säkerställs genom ett antal tillvalspaket och assistanssystemet curveCONTROL, som anpassar körhastigheten vid kurvtagning, utifrån godsets vikt och hur skarpt föraren svänger. Kort sagt: Jungheinrichs ECD 320 kombinerar maximal plockningsprestanda med ideal energieffektivitet och högsta möjliga driftkomfort.

Den nya plocktrucken finns i utföranden med två olika batterikoncept; både traditionella blysyrabatterier och litiumjonbatterier. Möjligheten att mellanladda litiumjonbatterierna gör att truckar som använder sådana kan användas för multiskiftsdrift dygnet runt utan att batterierna behöver bytas. Dessutom är ECD 320 utrustad med integrerade driftsbelysningen DayLED, som säkerställer säker drift även i dåligt upplysta driftområden.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation