Jungheinrichs skiss över LMC Caravans nya lager.

LMC Caravan väljer logistiklösningar från Jungheinrich

Husvagnstillverkaren LMC Caravan tar hjälp av Jungheinrich vid byggnationen av sin nya lageranläggning. När anläggningen är klar kommer den innehålla ett smådelslager med plats för 9 600 smådelsbehållare och ett smalgångslager med två smalgångstruckar av modell EKX 516k. En mängd mjukvarulösningar från Jungheinrich kommer säkerställa optimalt smidig och effektiv styrning av materialflödet.

Tyska husbil- och husvagnstillverkaren LMC Caravan har växt påtagligt de senaste åren och bygger nu en ny logistikanläggning vid sin fabrik i Sassenberg i nordvästra Tyskland. Intralogistikleverantören Jungheinrich har fått ansvaret för den nya anläggningen, vars mål är att optimera materialflödet inom LMC Caravans logistikprocesser. Projektet inkluderar konstruktion av ett automatiskt smådelslager med plats för 9 600 smådelsbehållare, samt ett smalgångslager med 3 800 pallplatser.

Smådelslagret kommer via rullband anslutas till fyra arbetsstationer, vilka kommer användas både som omlastningsstationer och för godsplockning. Varje arbetsstation är direkt ansluten till en annan, så att samma transportvägar kan användas av samtliga arbetsstationer. För att säkerställa maximalt utnyttjande av lagerutrymmet i den smala, 12,5 meter höga lagerbyggnaden har smådelslagret dubbelt staplingsdjup, så att två behållare eller brickor på 600 x 400 mm kan staplas innanför varandra. Lagerstyrningen kommer skötas av lagerstyrningssystemet Jungheinrich Warehouse Management System (WMS), med Jungheinrich Warehouse Control System (WCS) integrerat. Denna WMS/WCS-kombination optimerar smådelslagrets effektivitet genom att välja mellan en mängd olika styrningsstrategier, och använda den som är effektivast för det aktuella uppdraget.

Lagerbyggnaden kommer mäta 77 x 21 meter, vilket ger en golvyta på knappt 1 620 kvadratmeter. På denna yta finns förutom smådelslagret även ett smalgångslager med fyra arbetsgångar utrustade med slingstyrning. Här kommer två smalgångstruckar av modell EKX 516k med teleskoperande gafflar köras, styrda både av slingstyrning, så att de hålls säkert i arbetsgångarna, och lagernavigationssystemet warehouseNAVIGATION, som kör truckarna semiautomatiskt till plockpositionerna. Redan nu planeras ytterligare expansioner som kommer utvidga lagersystemet till att även omfatta lagringen av spolar, plywood och annat långgods.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över  100 000 truckar. Koncernen har närmare 15 000 anställda totalt och en omsättning på över 3,1 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 160  medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation