Ny ”facelift” för Jungheinrichs miljövänliga dieseltruckar med hydrostatisk drivning

Jungheinrich har uppgraderat sina hydrostatiskt drivna dieseltruckar i modellserierna DFG 3s, 4s och 5s. Ett uppgraderat styrsystem gör dessa modeller till trucktillverkarens mest energieffektiva hittills. Truckarna levererar maximal prestanda i kombination med minimal bränsleförbrukning.

I fokus för uppgraderingen stod fullständig omdesign av dieseltruckarna i modellserien DFG 425s-435s. Dessa dieseltruckar, som lanserades år 2008, är utrustade med den senaste generationens dieselmotorer från Volkswagen, som använder sig av common rail motorteknik. Baserat på motorteknik från bilbranschen, säkerställer drivmotorns utformning låg bränsleförbrukning och låg vibrationsnivå. Dessutom uppnås lägre utsläpps- och bullernivåer. ”Tack vare att vi utnyttjar common rail teknik och har inkluderat dieselpartikelfilter som standard i våra dieseltruckar, uppfyller drivmotorn de högt ställda kraven för ”Steg III B” i EUs utsläppsförordning”, berättar Marek Scheithauer som är produktansvarig för Jungheinrichs förbränningstruckar.

Ny kolvpump ökar effektiviteten upp till 20 procent

Bland andra förbättringar, inkluderar uppgraderingen att en ny typ av kolvpump används. Tidigare utrustades 4s-serien med en fast, hydraulisk modell, medan de nya dieseltruckarna har en variabel kolvpump. ”Det gör att drifthydrauliken förses med exakt den olja som behövs”, förklarar Scheithauer. ”Det innebär en effektivitetsökning på upp till 20 procent för truckens lyft- och hydrauliska funktioner.” Både den variabla kolvpumpen och hjulmotorerna kommer från Bosch Rexroth. Den höga produktiviteten och truckens låga bränsleförbrukning uppnås genom ett kontrollsystem med spjutspetsteknik, baserat på hårdvara och mjukvara som är utvecklat av Jungheinrich självt.

Kostnadseffektiva och miljövänliga dieselmotorer

“Den nya motordesignen tillsammans med dieselpartikelfiltret, som ingår som standard, klarar inte bara de hårda kraven för ”Steg III B” i EUs utsläppsförordning, utan är även en av faktorerna som bidrar till truckens höga energieffektivitet. I snitt innebär det en sänkning av bränsleförbrukningen på över åtta procent för samtliga truckserier”, förklarar Scheithauer. ”Det sparar pengar, minskar koldioxidutsläpp och skyddar miljön”.

“De hydrostatiska driftegenskaperna ger maximal förarkomfort och snabb godshantering, särskilt vid intensiv drift. Vid lyft ökar varvtalet automatiskt”, fortsätter Scheithauer. Genom den hydrostatiska drivningen sker styrning av truck och hydraulik snabbt, smidigt och exakt. Fem valbara körprogram – från reducerade prestandaparametrar för optimerad energibesparing till arbete med maximal kapacitet och produktivitet – gör att truckföraren kan anpassa truckens driftegenskaper till varje uppgift med ett enkelt knapptryck.

Nytt kompakt stativ ger 85 procent bättre sikt

Uppgraderingen innebär även att dieseltruckarna i Jungheinrichs DFG serie 3s och 4s utrustas med ett nytt kompaktstativ, som visades första gången på CeMAT 2014. Stativet ger ännu bättre sikt för truckföraren genom en kompakt profilkapsling, optimerad styrning av slangar och kedjor, samt två öppningar i stativbalken. ”Med det nya stativet har vi ökat förarens synfält med upp till 85 procent”, berättar Marek Scheithauer.

Kontrollpanelen är utformad för att ge föraren optimal överblick över last och gaffelspetsar. Ett takfönster i okrossbart glas och utan störande balkar ger föraren fri sikt uppåt vid stapling och hämtning på höga höjder. Den lågt placerade motvikten säkerställer fri sikt även bakåt.

Manöverkonceptet, inklusive styrsystemet, är helt nytt i alla tre truckserierna. De tekniska uppgraderingarna i förarhytten inkluderar bland annat den nya styrenheten DUO-PILOT, som integrerats i det nya, justerbara armstödet. DUO-PILOT låter föraren styra truckens samtliga funktioner finkänsligt och exakt. Den kan, liksom de avancerade styrenheterna SOLO-PILOT och MULTI-PILOT, anpassas efter förare och applikation (tillval). ”Den finkänsliga och exakta styrningen bidrar till truckens höga produktivitet”, menar Sheithauer.

Hög driftsäkerhet genom låg tyngdpunkt och hög stabilitet

Jungheinrichs dieseltruckar med hydrostatisk drivning håller hög säkerhet i den dagliga driften. Dieseltruckarna har en mycket lågt placerad tyngpunkt, tack vare motviktens design och att den bakre styraxeln är monterad ovanför däcken, vilket gör dem särskilt stabila. Principen gör att trucken inte behöver utrustas med extra elektroniska stabiliseringssystem och har använts i konstruktionen av Jungheinrichs dieseltruckar sedan 2004.

För att ytterligare öka driftsäkerheten kan de hydrostatiska dieseltruckarna dessutom utrustas med olika förarassistanssystem som tillval. Ett av dessa är Access Control, som gör att trucken inte kan användas utan att ett antal förutbestämda säkerhetsmoment genomförts i rätt ordning (t.ex. att föraren har satt sig på förarstolen och knäppt säkerhetsbältet). Drive Control är baserat på assistanssystemet Curve Control som använts i Jungheinrichs eltruckar i över tio år. Drive Control bromsar automatiskt körhastigheten vid kurvtagning (Curve Control) och sänker dessutom dieseltruckens maxhastighet när den kör med gods lyft över en bestämd höjd. Lift Control ger säkrare godshantering genom att sänka tilthastigheten när godset lyfts över en viss höjd. Vid behov kan en integrerad sidoförare placera gafflarna i ett förutbestämt mittläge och stativets tiltvinkel visas på en lättöverskådlig förardisplay.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation