Ny ”liten” smalgångstruck ger effektivare drift

Ny ”liten” smalgångstruck ger effektivare drift

Transponderteknik gör att Jungheinrich’s nya, ”lilla” smalgångstruck EFX 410-413 nu utrustats med lagernavigationssystem, vilket ger upp till 25 procent effektivare drift.

Jungheinrich lanserar nu sin nya, ”lilla” smalgångstruck EFX 410-413. Trucken har en lyfthöjd på upp till sju meter och truckföraren sitter framåtvänd hela tiden medan gafflarna är vändbara i tre riktningar; vänster, rakt fram och höger.

”Trucken utgör lägsta insteget för lager med smala gångar”, förklarar Sebastian Reidmaier, ansvarig för lagerteknik och systemlösningar vid Jungheinrich. En helt ny funktion för dessa truckar är smalgångstruckens styrsystem (JXP) som är baserat på RFID. Systemet finns redan på ”stora” smalgångstruckar från Jungheinrich sedan flera år.

Den nya tekniken gör att EFX 410-413 kan utnyttja Jungheinrich’s lagernavigationssystem maximalt. Den nya smalgångstrucken kan nu kommunicera med kundens lagerstyrningssystem (WMS). Det har den större ”kusinen” Jungheinrich EKX 513-515 kunnat göra sedan 2008. Tack vare ett mellanliggande logistikgränssnitt kan lagerstyrningssystemet och smalgångstruckens styrsystem kommunicera och utbyta information.

Kortaste väg till målet

Kundens lagerstyrningssystem (WMS) ger trucken instruktioner om vad som ska lagras eller varuplockas och vart det finns. Truckföraren kör trucken till den gång trucken anvisar. Därefter tar truckens navigationssystem över och styr automatiskt trucken till den plats där varan finns eller ska lagras. ”Truckföraren behöver bara gasa, trucken tar hand om resten själv. Den tar kortaste vägen till platsen, i optimal hastighet och till lägsta möjliga energiförbrukning”, förklarar Riedmaier. ”Vår erfarenhet från de senaste åren visar att de som använder sig av lagernavigation kan öka effektiviteten i drift med upp till 25 procent.”
Systemet ger dessutom ökad processäkerhet då fellagring av varor förhindras. Säkerhetsscanning behövs inte längre vid varje uppdrag. Navigationssystemet rapporterar rätt utförd lagringplacering via Wi-Fi direkt till lagerstyrningssystemet (WMS).

Den nya smalgångstrucken är mycket energisnål tack vare toppmodern växelströmsteknik (trefas) som Jungheinrich utvecklat självt. ”Jungheinrich smalgångstruckar kan göra betydligt mer samtidigt som de förbrukar avsevärt mindre energi”, konstaterar Riedmaier. Trucken har både regenerativ bromsning och regenerativ sänkning av gafflarna, vilket återför energi till trucken genom omvandling från rörelseenergi vid dessa innebär. Det betyder att en betydande mängd av den energi trucken förbrukar helt enkelt återanvänds. Dessutom optimerar ett aktivt batteridriftsystem effektflöden och skyddar batteriet. För truckföraren innebär det full drift under två skift utan att batteriet behöver laddas.

Trucken EFX 410-413 är flexibel. Den kan både användas med styrning av lagernavigationssystemet i smala gångar och köras fritt av truckföraren i breda gångar. ”Trucken är lättrörlig och smidig”, säger Reidmaier. ”Det går till och med att lossa lastbilar med den!” Då truckföraren hela tiden sitter framåtvänd i trucken kan den även användas som en motviktstruck. Masten är placerad i sidled, vilket ger truckföraren fri sikt över både gång och last.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation