Jungheinrich lanserar nya 5-serien dieseltruckar och gasoltruckar.

Ny serie hydrodynamiska dieseltruckar från Jungheinrich: Funktionella, robusta och pålitliga

Jungheinrichs förbränningstruckar ger föraren en optimal arbetsplats med god sikt i alla riktningar, vilket gör arbetet med dem effektivt och produktivt. Dessutom är de lätta att underhålla. Nu lanseras den nya 5-serien.

Det är bara två år sedan Jungheinrich lanserade serie 3 och 4 av sina förbränningstruckar med hydrodynamisk drift. Nu introducerar trucktillverkaren en ännu kraftfullare serie dieseltruckar och gasoltruckar, med lyftkapaciteter på 4, 4,5 och 5 ton. Dessa hydrodynamiska truckar kommer till sin rätt vid längre transportsträckor utomhus, med mjuk acceleration och optimal effektivitet vid medelhöga och höga hastigheter. De är utrustade med väl beprövade Kubotamotorer, som har högt vridmoment även vid låga hastigheter, vilket ger sänkt bränsleförbrukning och en minimal bullernivå. De robusta motorerna är speciellt framtagna för truckar, för att säkerställa pålitlig drift under många år.

Den optimerade drivaxeln har en integrerad lamellbroms, vilka är kända för att vara pålitliga och ha låga underhållskostnader jämfört med trumbromsar. Tack vare den slutna designen påverkas inte bromsen av truckens driftförhållanden, vilket gör trucken säker att använda i driftmiljöer där det förekommer damm eller är ovanligt varmt eller kallt.

Jungheinrichs motviktsdesign placerar tyngdpunkten lågt mellan axlarna, vilket säkerställer höga restlyftkapaciteter även vid höga lyfthöjder och höga säkerhetsmarginaler både vid körning och lyft. Den högt placerade styraxeln ger en mindre pendelrörelse, vilket gör trucken särskilt stabil även utan elektroniska stabiliseringssystem.

Fördelarna med ergonomiskt och enkelt arbete

Förarplatsen är utformad för optimal funktionalitet. Den har gott om utrymme för ben och knän tack vare den smala och lättjusterade rattstången och ett fjädrat förarsäte som lätt justeras efter föraren. Föraren har god sikt i alla riktningar tack vare en kompakt stativprofil med optimal ledning av kedjor och slangar, samt två fönster i traversbalken.

Den vibrationsdämpande kopplingen mellan förarplatsen och chassit ökar förarkomforten och minimerar kroppsvibrationerna medan det generösa fotutrymmet har en vibrationsdämpande golvmatta. Tillsammans skapar detta de optimala förutsättningarna för säkert och fokuserat arbete och hög produktivitet under hela arbetspasset.

Lätt och effektivt underhållsarbete

De viktigaste truckdelarna, så som stativet, chassit och styraxeln, tillverkas i Jungheinrichs fabrik i Moosburg. Tack vare högkvalitativa, robusta komponenter, underhållsfria lamellbromsar och ett lättåtkomligt motorrum är underhåll av trucken lätt, snabbt och billigt. Detta är särskilt viktigt för kunder i länder med glesare servicenätverk, eftersom underhållet inte kräver expertkunskaper, specialverktyg eller fordonsspecifika diagnostikprogram och gör det snabbt och enkelt att själv serva sina truckar. Truckarnas elsystem är vattensäkert och säkringarna är monterade inuti förarhytten, så att föraren alltid kan nå dem. Alla truckar är dessutom utrustade med ett effektivt kylningssystem som kombinerar två system under samma hölje, så att trucken utan problem kan användas i varma driftmiljöer.

“Våra hydrodynamiska förbränningstruckar anpassas efter våra kunders behov”, säger Marek Scheithauer, ansvarig för förbränningstruckar på Jungheinrich. ”Förutom att trucken ger god valuta för pengarna, lägger våra kunder stor vikt vid att den är robust och pålitlig, även i tuffa driftmiljöer. Arbetet med trucken måste vara lätt och effektivt, samtidigt som den är lätt att underhålla även utan komplicerade specialverktyg.”

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation