Ny truckfabrik i Kina för Jungheinrich

Ny truckfabrik i Kina för Jungheinrich

Den 8 augusti öppnade Jungheinrich sin nya truckfabrik i Qingpu, Shanghai, som ersatte den tidigare produktionsanläggningen i närheten. Den nya fabriken har byggts enligt de senaste miljöstandarderna, med en produktionskapacitet på över 10 000 truckar om året. Truckarna kommer utvecklas och tillverkas lokalt, vara i enlighet med de europeiska standarderna och den höga kvalitet som utmärker Jungheinrich.

“I Qingpu (Shanghai) bygger vi moderna, energisnåla truckar i enlighet med europeiska standarder och Jungheinrich’s höga kvalitet. Den nya fabriken ger oss möjligheten att tillverka fler trucktyper och större kvantiteter utifrån marknadsbehovet,” förklarade Hans-Georg Frey, koncernchef för Jungheinrich Group, vid fabrikens öppningsceremoni den 8 augusti.

Den nya fabriken, som byggdes på bara ett år, kommer användas för utveckling och tillverkning av lagertruckar, motviktstruckar och skjutstativtruckar för hela Asien och Fjärran Öster. För att kunna starta byggprojektet köpte Jungheinrich mark på en yta av 60 000 kvadratmeter i industridistriktet vid Qingpu, Shanghai. Det nya produktionsområdet är 36 000 kvadratmeter stort, medan kontorsbyggnaden mäter 4 000 kvadratmeter golvutrymme spritt på tre våningar. Den nya produktionsanläggningen ersätter den tidigare fabriken som uppfördes 2006, som nu nått gränsen för sin kapacitet.

Designen av den nya produktionsanläggningen baserades på ett sofistikerat energikoncept som främst använder vatten för luftkonditioneringen på sommaren, vilket resulterar i en minskning på 90 procent av den mängd kylmedel som behövs jämfört med liknande strukturer, så väl som en konsekvent avsevärd minskning av växthusgaser. På vintern använder anläggningen geotermisk energi för uppvärmning, med ett system som matar tillbaka oanvänd energi i marken. Anläggningen har också ett energibesparande system som levererar renad och filtrerad luft till varje kontor, samtidigt som det minskar luftfuktigheten i hela byggnaden. “De är bara några av de många ekologiska faktorer som mynnade ut i utformningen av vår nya fabrik,” rapporterade Reinhild Kühne, VD för Jungheinrich Lift Truck Manufacturing (Shanghai) Co. Ltd och ansvarig för projektet.

Tack vare den miljömässiga designen har fabriken fått erhålla “Leed Silver”-certifikatet. Det är ett ekologiskt värderingssystem för byggnader som tagits fram av ”U.S. Green Building Council”. Detta system definierar en mängd miljömässiga byggstandarder, bland annat bevarande av resurser och ekologiskt hållbar verksamhet. Enligt Kühne: “Vi är mycket glada över att ha fått ta emot detta certifikat som bevis på att vi har en av de mest energisnåla byggnaderna i hela Shanghai-regionen.”

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation