Jungheinrichs nya plocktruck EKS 110

Nya EKS 110: Tar din plockning till nya nivåer

Jungheinrich nylanserar sin högplocktruck EKS 110. Den nya designen ger maximal produktivitet med DrivePLUS och integreras lätt in i existerande lagerstyrningssystem med hjälp av Jungheinrich Logistics Interface. Med nylanseringen kommer också möjligheten att använda trucken i multiskift med litiumjonbatteri.

Under år 2016s upplaga av LogiMAT-mässan nylanserade Jungheinrich sin plocktruck EKS 110 i en helt ny design med integrerad LED-belysning och reflektorer. Den högplockande plocktrucken har en lyftkapacitet på 1 000 kg och kan, tack vare en plattform som kan lyftas upp till 3 meter, användas för bekväm plockning upp till 4,6 meter. Detta gör den perfekt för plockning på de tre nedersta hyllnivåerna.

Maximal plockning - minimal bränsleförbrukning

Drivmotorn på 3,2 kW ger höga drifthastigheter och drygt fem procent effektivare acceleration. Med driftpaketet DrivePLUS (tillval) har trucken dynamisk acceleration och når drifthastigheter på 13 km/h. Assistanssystemet Curve Control säkerställer säker drift genom att automatiskt sänka körhastigheten vid kurvtagning, utifrån hur skarpt föraren svänger.

Den nya designen sänker också truckens bränsleförbrukning. Effektiva växelströmsmotorer och stora batterikapaciteter ger långa drifttider. För flerskiftsdrift kan EKS 110 också beställas med litiumjonbatterier på 240 eller 360 Ah. Denna typ av batterier är kända för sin effektiva laddning – de är laddade till 50% på 30 minuter och fulladdade på 80 minuter. För lättare drift eller färre skift än så rekommenderar Jungheinrich blysyrabatterier på 375, 465 eller 620 Ah, för vilka trucktillverkarens 2Shift1Charge-garanti gäller. Med denna garanti ska batteriet klara två skift utan att behöva laddas, annars ersätter Jungheinrich det med ett nytt. För kunden innebär detta stora kostnadsbesparingar, eftersom laddningsstationer och batteribytesutrustning inte längre behövs, och tiden det tidigare tog att byta batteriet nu kan läggas på annat.

Optimal kommunikation mellan truck och lagerstyrningssystem

EKS 110 kan beställas med ett plockningsoptimeringspaket (tillval) som låter trucken kommunicera med lagerstyrningssystemet via Logistics Interface; ett middleware som integrerar ny teknik i redan existerande mjukvarumiljöer, vilket gör det mycket enkelt att skicka plockningsuppdrag till truckens styrsystem. Optimeringspaketet inkluderar körprogram som låter föraren ställa in drifthastighet, acceleration och inbromsning för specifika typer av gods samt en display som visar information från lagerstyrningssystemet med en tryckknapp på sidan som gör det snabbt och lätt för föraren att bekräfta uppgifter.

Synkroniseringen av dataflödet och materialflödet ger logistikansvarig en kontinuerlig överblick över hela truckflottan och alla plockningsprocesser. Det innebär ytterligare effektivisering genom optimering av plockningsrutter, så att truckarna kan nå sina destinationer och plockuppdrag kan färdigställas snabbare. Det bidrar också till ökad säkerhet och support av truckföraren.

Ergonomisk arbetsplats ger bekvämt arbete

Förarplatsen utformades för att optimera plockningscyklerna, med fokus på lätt och smidigt arbete. Föraren tar sig lätt in i och ut ur trucken och arbetar säkert och effektivt. EKS 110 kan beställas med en plockplattform istället för gafflar, som utvidgar förarplattformen och underlättar för plockning av exempelvis särskilt skrymmande gods. Den optimerade sänkningen av lastdelen (tillval) säkerställer att plattformen och eventuella aggregat sänks till den optimalt lägsta nivån, för lägsta möjliga påstigningshöjd utan att pallen rör vid marken.

EKS 110 kan beställas med JetPilot (tillval), som gör att trucken kan styras intuitivt och bekvämt på samma vis som en bil. Den nya LED-belysningen ökar förarens sikt och tillvalen DayLED och Floor Spot sänker skaderisken. DayLED integreras i trucken och lyser upp mörka lagerutrymmen medan Floor Spot ger en visuell varning när en truck närmar sig genom att lysa en röd ljuspunkt på golvet framför trucken.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation