Nya hydrodynamiska dieseltruckar från Jungheinrich

Nya hydrodynamiska dieseltruckar från Jungheinrich

På CeMAT 2014 kommer Jungheinrich för första gången att visa sin nya, helt omdesignade dieseltruckar. De tillförlitliga och robusta truckarna tillverkas i Tyskland och är framtagna för att öka produktiviteten och samtidigt sänka energiförbrukningen - oavsett vilken typ av gods de hanterar.

På CeMAT i maj 2014 lanserar Jungheinrich två serier nya hydrodynamiska dieseltruckar; DFG 316-320 och DFG 425-435. Den nya generationen dieseltruckar kan lyfta vikter på 3 500 kilo och stapla på höjder upp till 7,5 meter.

Bästa trucken för hård drift – oavsett klimat

Truckarna som produceras i fabriken i Moosburg drivs med Kubota-motorer. ”Dessa industrimotorer används runt om i världen i tunga anläggningsmaskiner och ger hög prestanda vid låga varvtal”, säger Marek Scheithauer, produktansvarig för Jungheinrichs dieseltruckar. De robusta truckarna håller hög kvalitet, är mycket tåliga, har hållbara komponenter och ”är perfekta för extremt tung drift i varierande klimat.” Enligt Scheithauer var det behovet av dieseltruckar som klarar av drift i tuffa miljöer som inspirerade Jungheinrich att integrera den senaste egenutvecklade tekniken i momentomvandlarens huvudkomponenter, vilket resulterat i utveckling av delar på masten, chassit och styraxeln.

Motvikten på den nya dieseltrucken är integrerad i det lastbärande chassit och styraxeln är integrerad i motvikten. ”Tyngpunkten är inte bara väldigt låg, den är även optimalt placerad mellan axlarna”, fortsätter Scheithauer. Detta ger trucken dess utmärkta stabilitet som gör externa elektroniska stabilisatorer onödiga. ”Detta ger mycket dynamisk driftstabilitet och säkerställer hög säkerhet både när trucken står stilla och när den rör sig.”

Jungheinrichs egenutvecklade transmissionsaxel i den nya momentomvandlaren inkluderar en integrerad underhållsfri, våt lamellbroms. ”Jämfört med vanliga trumbromsar kostar våta lamellbromsar nästan ingenting i servicekostnad”, säger Marek Scheithauer. Tack vare den inkapslade designen påverkas inte bromsen av truckens driftmiljö. Det högpresterande kylsystemet fungerar felfritt även i väldigt varma områden. Kylaren är tillverkad i aluminium, vilket gör att momentomvandlaren passar i drift i varmt klimat och skyddar den från damm och andra slitagefaktorer.

Hög trucktillgänglighet

Tack var de högkvalitativa och stabila komponenterna är service av trucken snabb, lätt, ekonomisk och utan krav på hög teknisk kompetens. Marek Scheithauer förklarar att ”även när trucken servas garanterar vi hög trucktillgänglighet och minimal fördröjning av genomströmningen i produktion och logistikflöden.” Kombinationen av den L-formade motorhuven som kan öppnas nästan 90 grader och lättavtagbara sidpaneler ger smidig access till motorrummet.

Under utvecklingen av den nya generationen truckar har fokus lagts på förarplatsen. Den smala rattstången ger större benutrymme än i truckar med konventionella rattstänger. Truckföraren justerar lätt den bekväma förarstolen som säkerställer hälsosam, ej uttröttande drift. Ett flertal förvaringsfunktioner, så som mugg- och anteckningsblockshållare gör att förarplatsen förblir välorganiserad.

De nya modellerna är standardutrustade med en elektrisk parkeringsbroms som gör den tidigare handbromsspaken i hytten onödig. Föraren trycker bara på en knapp för att aktivera bromsen. En ny mastdesign säkerställer förbättrad sikt över lasten, gafflar och arbetsområde. ”Bra sikt är inte bara den ledande orsaken till avslappnad, koncentrerad och säker truckdrift, utan även till ökad produktivitet”, avslutar Schiethauer.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation