Nya toppresultat för Jungheinrich

2014 var ett mycket bra år för Jungheinrichkoncernen, som uppnådde nya rekordvärden för omsättning, orderingång och rörelseresultat. Jämfört med år 2013 ökade den totala omsättningen med nio procent och landade på 2,5 miljarder euro. Det sammanlagda värdet på inkommande ordrar för företagets samtliga affärsområden ökade med åtta procent och slutade på 2,5 miljoner euro. Dessutom steg koncernens rörelseresultat med tolv procent och resulterade i rekordhöga 193 miljoner euro.

Dessa positiva resultat både möter Jungheinrich prognos för omsättning under budgetåret 2014 och överstiger de förväntade värdena för orderingång och rörel-seresultat under samma period.

År 2014 växte marknaden för materialhanteringsutrustning med åtta procent till totalt 1,09 miljoner enheter, tack vare den positiva utvecklingen på marknaderna i västra Europa, Asien och Amerika. I Europa, Jungheinrichs huvudmarknad, rapporterades en ökning på nio procent till 344 500 enheter. I Västeuropa ökade efterfrågan på materialhanteringsutrustning med 11 procent medan marknadsvolymen i Östeuropa förblev ungefär densamma (-0,4%).

Antalet beställda truckar ökade koncernövergripande med nio procent, och lan-dade på 85 600 truckar (år 2013 beställdes 82 400 enheter). Totalt producerade Jungheinrich 83 500 truckar. Detta är inte bara en ökning på 15 procent jämfört med året innan, utan även ett nytt toppresultat för antal producerade truckar. Det tidigare rekordet på 82 400 enheter uppmättes år 2007, innan den ekonomiska krisen.

“Genom en stark prestation under det nyligen avslutade räkenskapsåret har vi tagit ett stort kliv i riktning mot vårt mål att ha en omsättning på tre miljarder euro år 2017”, säger Hans-Georg Frey, koncernchef för Jungheinrich. ”Dessutom tyder årets två första månader på att även 2015 kommer bli ett mycket framgångsrikt år för Jungheinrich.”

Förra året växte Jungheinrichs personalstyrka med 709 personer, i enighet med företagets planerade fortsatta tillväxt. Framförallt anställdes mer personal i säljbo-lagen i Europa och Asien, samt inom affärsområdet logistiksystem. Den siste de-cember 2014 var 12 549 personer anställda inom Jungheinrichkoncernen (år 2013 var samma siffra 11 840).

Som följd av denna ovanligt positiva utveckling har nu koncernledningen lagt fram ett förslag om att öka vinstutdelningen med 0,18 euro till 0,98 euro per vanlig aktie och 1,04 euro per preferensaktie, vilket representerar en ökning på 21% per preferensaktie.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Koncernen har närmare 12 000 anställda totalt och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 140 medarbetare och en årlig omsättning på över 317 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation
Tel (direkt): 040 - 690 46 29, e-post: malin.millnert@jungheinrich.se