VD-skifte i Jungheinrich Svenska AB

VD-skifte i Jungheinrich Svenska AB

Jungheinrich AG har utsett Folke Rieckmann, 41, som ny VD för Jungheinrich Svenska AB från och med den 1 juli 2012.

Folke Rieckmann har bred erfarenhet från Jungheinrich Svenska AB där han började under 1997 och har arbetat bland annat som chef för hyrtruckar och begagnade truckar. De senaste sex åren har han haft rollen som eftermarknadschef och efter 15 års erfarenhet i branschen övertar han nu VD-rollen för Jungheinrich Svenska AB.

Folke Rieckmanns ledarskapsbakgrund i kombination med sina erfarenheter från förändringsarbete är egenskaper som är särskilt värdefulla för utvecklingen av Jungheinrich Svenska AB.

Han har under sina år som eftermarknadschef effektiviserat och stärkt serviceorganisationen för Jungheinrich i Sverige.

”Min tid som eftermarknadschef för Jungheinrich Svenska AB har varit väldigt givande och jag är lyckligt lottad som har varit en del av ett mycket framgångsrikt team. Jag ser fram emot mitt nya uppdrag som VD i bolaget”, berättar Folke Rieckmann.

Han övertar posten som VD för Jungheinrich Svenska AB efter Lennart Dahlberg som går i pension efter 37 år i företaget varav 21 år som VD för bolaget.

”Jag tackar för min tid i företaget, det har varit många fina år tillsammans med alla hängivna och duktiga medarbetare. Jag lämnar med varm hand över till Folke att lotsa företaget till nya framgångar i framtiden”, förklarar Lennart Dahlberg.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Lennart Dahlberg, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 15, e-post: lennart.dahlberg@jungheinrich.se