Weever attacks nästa stora säkerhetshot. Junglemap lanserar WYCB-metoden.

Weever attacks nästa stora säkerhetshot. Junglemap lanserar WYCB-metoden.

Rapporter om nya sofistikerade cyberattacker avlöser varandra. Efter Phishing, smishing, wishing, talas det nu om en ny försåtlig typ av cyberattacker – så kallade Weever attacks. Giftiga och mycket svåra att upptäcka. Junglemap lanserar nu W.Y.C.B-modellen.

Namnet Weever attacks kommer från fisken Fjärsing (Trachinus draco på latin) en av de giftigaste småfiskar som finns. Fjärsingen, som ofta gömmer sig i bottensedimenten, sprider giftet från sin tagg, vilket kan leda till allvarliga smärtor och i värsta fall förlamning. Något som alltså riskerar att drabba organisationer som råkar ut för lömska Weevers i bottenskiktet av sin IT-miljö.

Gustav Berghog, vd på Junglemap och uppvuxen på en kobbe i Göteborgs skärgård, är väl bekant med Fjärsingens försåtliga beteende.
- Jag skulle verkligen vilja hissa en röd varningsflagg för den här typen av attacker, säger han. Att få in den här typen av cyber-gift i sin organisation är det sista man vill.

Enligt cybersäkerhetsexperter passar Fjärsingens beteende bra för att beskriva just lömskheten i attackerna. Framförallt Weever-attacks riktade mot nacken, har konstaterats kunna leda till svåra andningsbesvär*.
- Mänskliga brandväggar i all ära, säger Gustav Berghäll, men här är det ju fråga om att ha organisatoriska ögon i nacken.

För att säkra upp organisationers motståndskraft mot den här nya typen av attacker lanserar nu Junglemap en ny rollbaserad kurs i syfte att öka den interna vaksamheten.
- Vi gör nu en satsning på WYCB – Watch Your Cybersecurity Back – något vi tror att många organisationer har ett behov av, säger Gustav Berghog. Målgruppen är personer som står och lurkar vid kaffeautomaterna. De kan ofta bidra med nödvändig spetskompetens här.

* Källa: National Library of Medicine)