Antalet ryska besökare på Junibacken under årets första vecka slår rekord även i år

Bilden föreställer Karlsson på takets rum från Sagotåget på Junibacken

Ryska turister är en av de turistgrupper som ökar mest i Stockholm, och Junibacken är ett av de populäraste besöksmålen. Antalet inbokade ryska grupper på Junibacken under årets första vecka slår alla rekord. Under nyårsafton och nyårsdagen var så gott som samtliga besökare från Ryssland.

-          Antalet grupper som bokar in sitt besök hos oss är större än någonsin, närmare 100 stycken på en vecka, men vi märker också av att det blir vanligare och vanligare att ryssarna reser på egen hand. Och att man reser med små barn. Tidigare var största andelen ryssar hos oss vuxna, ofta tillsammans med barn i yngre tonåren, säger Anastasia Nikulina, turistvärd på Junibacken.

Anastasia är själv från Ryssland och lär ut användbara ryska fraser till de övriga anställda. All personal på Junibacken ska kunna hälsa välkomna, förklara varifrån Sagotåget avgår samt vart toaletterna finns, på ryska. Detta är särskilt viktigt under årets första dagar när mängder av ryssar besöker Stockholm.

Att Karlsson på taket är en populär figur i Ryssland märks inte minst i Junibackens bokhandel där Karlsson-dockan är storsäljaren. Populariteten beror till stor del på en tecknad barnfilm om Karlsson på taket som producerades i dåvarande Sovjetunionen på 70-talet. Även andra svenska barnböcker som gestaltas i Junibackens utställningar finns översatta till ryska och växer i popularitet, exempelvis Sven Nordqvists Pettson och Findus, Jujja Wieslanders Mamma Mu och Kråkan, samt Per Gustavssons böcker om Prinsessan.

Ryssarna reser mycket under just ledigheten i början av januari då den rysk-ortodoxa julen infaller.

Junibacken på Djurgården i Stockholm är ett lekfullt museum med barnboken i centrum, där besökarna bland annat får uppleva många av de figurer och miljöer som Astrid Lindgren berättat om i sina böcker. Junibacken öppnade 1996 och har ca 400 000 besökare per år och är en av Stockholms mest besökta upplevelseattraktioner för såväl Stockholmare som turister från övriga Sverige och världen.