Barbro Lindgren visar sin fantasifulla värld på Junibacken

Barbro Lindgren visar sin fantasifulla värld på Junibacken

I dag, 6 april, fick barnen på förskolan Kultingen som första besökare uppleva en av vår tids största barnboksförfattare Barbro Lindgrens världar från böckerna om Loranga, Vilda Bebin, Dollan, Max och Barnhans. Alla i nyskapade rum för lek, teater, läsning och musik. Barbro Lindgren invigde och press, barn och vuxna fick tillsammans utforska och upptäcka Barbro Lindgren på Junibacken. I morgon kl. 10 är det premiär för allmänheten.

Det var en mycket stolt och glad Barbro som tillsammans med illustratör Eva Eriksson beskrev känslan av att se sina älskade böcker bli en del av Junibacken. Trilogin om Barnhans land (Vems lilla mössa flyger, Korken flyger och Vad Lever Man För) ligger dem särskilt varmt om hjärtat.

– Det är väldigt roligt att se resultatet, och det kunde inte ha blivit bättre. Det blir fantastiskt spännande för barnen och att alla figurer finns med – kultursnobben, Bisamråttan och medelmåttan Stenkulan som bara flyter omkring. Och balla Mack, gummiapan och gamlingen Ellen uppe i tallen som är så gammal att det rinner sågspån ur henne, säger Barbro.

För första gången i Junibackens historia står företaget själva för skapandet av helhetsupplevelsen, från idé till gestaltning. Besökarna kommer att mötas av en helt nyskapad värld där allt är byggt kring upplevelsen, att vara en del av miljön och få möjlighet att vara figurerna. På riktigt. Här finns olika skalor från stort till pyttelitet. Fokus ligger på att låta besökarna, både barn och vuxna, leka, bygga och känna sig delaktiga – tillsammans.

– Jag har fascinerats över att vi fått lov att tolka Barbro Lindgrens författarskap nästan helt själva, och det har krävts ett stort mod. Det är långt mellan tanke och handling och utan de fantastiska scenograferna Håkan Sanchis och Ola Hultén hade det inte blivit verklighet. Nu öppnar vi och välkomnar alla in i Barbros fantastiska böcker, säger Junibackens VD Björn Edlund.

Junibacken har alltid funnits för att skapa lusten hos barn att vilja läsa, något som vi anser är viktigare nu än någonsin tidigare. I Barbro Lindgren på Junibacken prioriteras därför lek och aktiviteter som syftar till att öka barns intresse att läsa.

I framtidsplanerna ligger att ta allt större plats. Junibackens teater – en av de största scenerna för barnteater i Sverige – är under ständig utveckling. Föreställningen Sparvel som bygger på Barbro Lindgrens ”Lilla Sparvel” är 40 min lång och har premiär 13 april. Utöver det erbjuds sedan februari pedagogiska program mot förskolan i vilka lek och teater blir en ingång till läsning. En trädgård stod klar 2016, och snart påbörjas en nybyggnation för att skapa större utrymme för verksamheten.

Junibacken – ett hus fullt av upplevelser som lyfter fram barnbokslitteraturen. Här ger kreativitet, lek och fantasi barnen en nyfikenhet och lust att själva läsa. Vi utgår alltid från barnboken och vår ambition är att skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken prisas ständigt i olika sammanhang och i februari 2017 utsågs vi till Stockholms barnvänligaste museum av Evimetrix.